Tanösvény kalandok..( DINP Budai Sas-hegy Látogatóközpont)
2016. július 23. írta: Autizmus Live

Először is szeretném megköszönni Jánosnak és Rózának,azt a hihetetlen empátiát és toleranciát,amivel a kicsik irányában viseltettek..Továbbá Rózának az egyéni túravezetést,és az igazán interaktív bemutatót..

Akik olvastok,nagyon jól tudjátok,hogy ha mi a kicsikkel valahová útra kelünk,és elmegyünk meglátogatni valamilyen programot,kiállítást vagy bármit ami intézményes vagy szervezett,akkor állandóan tesztelek..Tesztelem az autizmus specifikusságot,a fogyatékossággal élőkhöz való hozzáállást,az emberi megnyilvánulásokat,a meglátogatott hely tartalmát,az esélyegyenlőséghez való viszonyulást,és nagyon jól tudjátok,ha pozitív,ha negatív a tapasztalatom,akkor is megírom..

Meg én.....

A Duna-Ipoly Nemzeti Park nekünk nagy szívügy..Tulajdonképpen Zalánnak a leginkább,hiszen,túráinkat,erdőjárásainkat többnyire a Park területén tesszük.Nekünk a Park lételem..Ott fejlesztem a kicsiket..és a Parkban tudunk a legaktívabban kikapcsolódni,mi is felnőttek..

Ma a Duna-Ipoly Nemzeti Park Budai Sas-hegy Látogatóközpontjában jártunk. Nem árulok zsákba macskát,mind a ketten Szabolccsal,csillagos 5-ösre értékeltük az ott töltött időt,a túravezetést,Róza és János kedvességét..

A Sas-hegy Újbudán,tényleg menedék a betontengerben..találó a szlogen..Délután a menetrend szerinti nyári vihar elálltával indultunk útnak,háromnegyed négyre értünk a Látogatóközpontba.Ahol a kicsik mindjárt az interaktív kiállítással kezdtek,ami nagyon látványos,és nagyon kézzelfogható.Mindent ki lehet nyitogatni,megnézni és elolvasni,játékos formában,mutatja be a tárlat,a gyerekeknek és kísérőiknek a Sas-hegy és a Nemzeti Park Flóráját és faunáját.Egyszerűen fogalmazva egy lurkó számára,és vizuálisan is abszolút megérthetően egy autista gyermek számára..

Akkor már tudtam,hogy nagyon jó helyen járunk..

Mi az,hogy jó helyen....Csodavilágban..

Egy kicsit bővebben idéznék a DINP oldaláról..

"A Budai Sas-hegy Természetvédelmi Terület megújult Látogatóközpontja minden korosztály számára tartogat izgalmakat.

A "Menedék a betontengerben" című interaktív kiállítás megtekintése után sétáljunk fel az emeleti panorámateraszra, ahonnan pazar budapesti kilátás tárul elénk,sőt webkameránk segítségével a környék ragadozó madarainak szemszögéből is pásztázhatjuk a tájat.

Két szabadtéri terráriumban természetes élőhelyükön mutatjuk be a pannon gyíkot és a zöld gyíkot. Tavasztól őszig rendszeresen tartunk kisállat-bemutatót borzzal, nyesttel, görénnyel és más, városokban élő kisállatokkal.
A Látogatóközpont bérbe vehető csapatépítő tréningek, baráti összejövetelek, osztálytalálkozók, családi események, születésnapi zsúrok megtartására.
Szakembereink előzetes bejelentkezés alapján vállalják természetismereti előadások, kihelyezett földrajzórák megtartását terepi programmal egybekötve.

A Látogatóközpontot és a hegycsúcsra vezető ösvényt úgy alakítottuk ki, hogy babakocsival, illetve segítővel kerekesszékkel is járható legyen..."
A Tanösvény:
"A Budai Sas-hegy Természetvédelmi Terület különleges természeti értékeket őriz a lüktető főváros felett 250 m-rel. A 30 hektárnyi védett terület valóságos "élő múzeum" a lakóházakkal beépített hegy tetején. A területtel érdemes először a Látogatóközpont interaktív kiállításán ismerkedni. A tanösvény érdekességeinek megismeréséhez a szakvezetésen kívül vezető füzet is segítséget nyújt. A tanösvényen járva megtudhatjuk mi az a dolomitjelenség, láthatunk hévíz-tevékenység okozta jellegzetes geológiai formákat, valamint megismerkedhetünk a terület mikroklímájának köszönhető sajátos élővilággal. Megtudhatjuk miért nem kívánatos faj a Sas-hegyen az egyébként mindenki által kedvelt, illatos orgona. A hegy tetejére vezető ösvény kerekes székkel is járható. A kilátóból csodálatos panorámában gyönyörködhetünk, s kristálytiszta időben akár a Mátra csúcsait is láthatjuk. A 850 m hosszúságú, kör vonalvezetésű tanösvény kizárólag szakvezetővel látogatható..."
A Zé és Levi a Tanösvény kaland előtt..
Délután négykor kalandra fel,Róza vezetésével,aki először is a Tanösvényen betartandó szabályokat mondatta el Zalánnal,miután vannak vizuális logók,így ez egyáltalán nem volt nehéz feladat a számára.
A szabályok megismerése után,indultunk az ösvényen Budapest felett..
Ismerkedtünk az ott élő növényekkel,mint a magyar gurgolya,vagy az István-király szegfű,de a budai berkenye és a galagonya is az utunkba került..
Ez lenne itt a berkenye..
Róza nagyon türelmesen,és Zé számára is nagyon jól érthetően válaszolt a kérdés záporra,és próbált interaktív módon bemutatni mindent..
Utunk során megismertük a dolomitjelenséget..
Láttuk a Medve-sziklát...

Belestünk egy kicsit a Sas-hegyen lakó hüllő és bogárvilág lakóinak az életébe..

Zöld-gyík,ami akár 40 centire is nőhet.. ( Szabi fotója)

Lencsevégre kaptam egy nagyon ritka kardos lepkét..

..és jól megizzadva a 32 c fok melegben,lassan a tanösvény végéhez értünk..

Elköszöntünk Rózától,és célba vettük a kilátót ahol gyönyörködtünk Budapest panorámájában..

így is..

Majd két órányi Sas-hegy látogatás után elköszöntünk a Látogatóközpontól és az ott dolgozóktól..

Persze öcsike az bemutató-táblát nem hagyhatta ki...

A Sas-hegyen Zé ezen relikviákat gyűjtötte be,itthon én is megnéztem a kiadványokat,és a Cincér füzeteket jó szívvel ajánlom Mindenkinek..

Összefoglalva: A Látogatóközbont abszolút fogyatékosság barát..Az autisták számára,nagyon vizuális,könnyen érthető,az helyi speciális ismeretanyag könnyen tanulható.A kilátóhoz vezető út,a mozgássérültek számára teljesen akadálymentes,mind kerekesszékkel,mind babakocsival könnyen járható.Szakmailag nagyon felkészült az ott dolgozó gárda,és mindenben nagyon segítőkész.

Ez ma egy igazán akadálymentes program volt a számunkra,forró nyári meleg ide-oda..

Biztos,hogy megyünk még idén..mert nagyon jól éreztük magunkat..

Szeretettel,és igazán ajánlom Mindenkinek a Budai Sas-hegy Látogatóközpontját..Menjetek,ott a helyetek..

Ez volt mára a Live,köszönöm,hogy olvastatok..

A Központ látogatása MÁK kártyával ingyenes,a kísérő jegy 100 ft,tehát egy igazán olcsó és elérhető program.