Mi leszel édes fiam,szobanövény?
2017. május 13. írta: Autizmus Live

Mi leszel édes fiam,szobanövény?

Elviszed a normál fejlődésű gyermeked reggel iskolába,elbúcsúzol,mosolyogsz,és látsz egy életpályaívet..Remélsz Egyetemet,diplomát,jó állást,szép családot,anyagi jólétet..

Elviszed az SNI-s de jó képességű gyermekedet reggel iskolába elbúcsúzol,mosolyogsz,persze akkor,ha gördülékeny támogató az integrációja.Szívod a fogad az anyagiak miatt,ha Alapítványi Iskolába jár,igaz a tanulmányi eredménye miatt nem kell aggódnod,mert okos kis koponya,remélsz egy életpályaívet.Remélsz,mert nem biztos hogy teljesen akadálymentes az a jövő ami előrevetítődik.Ettől függetlenül remélsz,Középiskolát,esetleg szakmát,Egyetemet,diplomát..Remélsz önálló életet,stabil munkahelyet.

Elviszed a fogyatékossággal élő gyermekedet reggel iskolába,már ha el tudod,abba a speciálisba ahová jár,elbúcsúzol,rá mosolyogsz,de magadban sírsz..Sírsz,mert NEM LÁTSZ jövőt,nem látsz életpályát,stabil lakhatást,önállóságot,piacképes szakmát..Tulajdonképpen nem látsz semmit,vagyis igen,a gyermeked jövőtlenül..

JÖVŐTLENÜL igen..

Tudom ezek nagyon kemény szavak,de sajnos valljuk be,a mai Magyarországon egy fogyatékossággal élő gyermek a jövője nem sok jóval kecsegtet..De nem ám!! Már elég rég foglalkozom a gondolattal,hogy erről a témáról írni kéne valami jó velőset,és jó ideje kutakodom benne..Sok mindent olvastam,tájékozódtam,képzési jegyzéket,lehetőségeket néztem,majd levonva a megfelelő konklúziót,döbbentem rá arra,hogy sok lehetőség nincsen.mondjuk egy Levente kaliberű,ugyan ép értelmű de az autizmusában súlyosabban érintett,gyermek számára..

dsc00329_1.JPG

Jó mondjuk ha ép értelmű,és a szülőnek,stabilan ülős feneke,kötélidegei,sok pénze gyógypedagógus asszisztensre,korrepetitorra,magántanárra,akár még egy érettségi bizonyítvány is elérhető közelségű lehet magántanulóként.Mondjuk Gimnáziumban vagy Szakgimnáziumban..Vagy az oktatási rendszer átalakítási tervei miatt,mit tudom én hol,de valahol..

De csak és kizárólag akkor ha a gyermek a normál neurotipikus gyermekekre szabott tanterv szerint tanul.

Mondjuk ha a gyermek képes arra,hogy elvégezze a nyolc osztályt per normál,akkor egy kicsit több esélye van a jövőjét tekintve...

De mi van akkor ha a gyerek EGYMI rendszerben tanul, és a tanulásban akadályozottak tanterve szerint halad??

Nekem is voltak szép reményeim persze,de ahogy beleástam magam a témába jobban,rájöttem,hogy Levente jövőjét tekintve,nagyon nagy bajban vagyok..Levente szeptembertől,ugyanis e tanterv szerint fog tanulni az iskolájában,attól függetlenül,hogy az értelme,elbírná akár a normál tantervet is,de sajnos a viselkedésszervezése nem.Pont ezért nem járhat majd a kiintegráló osztályba,és a TAN.AK tagozaton (speciális autista tanulócsoportban) kezdi meg a tanulmányait.No igen..Ez egy nagyon jó burok,de szép csendben a piacképes jövőjét tekintve el is szállnak a remények.

Gondolom a nyolc osztály normál úgysem lesz meg,remélem a hat osztály igen vagyis az annak megfelelő szint,és ha már elmúlt 15 éves,majd lehet HID II. programban részt venni.Mondjuk a HID II. még mindig a legjobb esély a nyolc osztály elvégzésének eléréséhez..Már ha lehet a programban intézményen kívül magán tanulni.

Mondjuk ez egy jó opció lenne,mondom lenne,mert mi van ha a viselkedésszervezésének anomáliái miatt,csak értelmileg akadályozottak tanulócsoportjában tanítható?? (spec auti)

Mondom én mi van...Baj..Legalábbis a jövőbe vetett reményekkel..

Tegnap azaz pénteken itt volt az a pont,ahol a bejegyzés írásába beletörött a bicskám..

Dóri in silencio,fej fog kapcs ford,öt forintért megmondom,vagyis hát drága KÖBÜKI még te sem tudod megmondani,hogy mi is lesz a középiskolában,még öt forintért sem..

Újratöltés.....Kezdjük elölről.....

Az AUTISTA GYERMEK "tanulási életpályája"...

Bölcsőde...(általában integráló)

Óvoda integráló vagy speciális (szegregált)

Iskola: Normál-integráló, Alapítványi szegregált,de normál tanterv,Normál - kis létszámú integráló, EGYMI 1-4 évf kiintegráló, EGYMI tanulásban akadályozott speciális autista tagozat, EGYMI értelmileg akadályozott foglalkoztató..(Magántanuló)....

Középiskola........IQ függő,alapító okirat függő...Normál tanterv..Gimnázium Szakgimnázium..Szakiskola...(Magántanuló)..A 8.évfolyam elvégzése után...

EGYMIBŐL: Pályaorientáció után..figyelembe véve az autizmus miatti szűk szakmatanulási lehetőségeket: Speciális Szakiskola vagy Készségfejlesztő Szakiskola...

Oszt slussz passz...

dsc07333.JPG

No és akkor elkezdtem,lehetőségeket keresni,törvényt,rendeleteket olvastam,szakképzési jegyzéket bogarásztam,és ennek tükrében intézményt kerestem és jól pofára is estem..

Mondjuk vegyük Budapestet amiről azt hittem,hogy azért lesz némi lehetőség,de nagyon gyorsan rá kellett jöjjek,hogy szakképzés ügyben vidéken sokkal jobb a helyzet.Tulajdonképpen mondjuk két-három szakmával több a lehetőség és ennyi..

Intézménykereső itt:

http://www.mitiokegyesulet.hu/intezmeny_kereso.html?c=szakiskola&m=Budapest

Szóval akkor nézzük a lehetőségeket,mint szakképzés..-

Speciális Szakiskola

Ami a top-full de kell hozzá a 8 osztály az a számítógépszerelő és karbantartó..Mondjuk szerintem ez az a szakma amit képesek is jól elsajátítani..-de Szakgimnáziumi keretek között kell tanulni.

No mi van még: Kertész, Szakács,Falusi vendéglátó,Kőműves (vidéken találtam csak!) Számítógépes adatrögzítő,Parkgondozó,Konyhai kisegítő,Családellátó,Virágkötő,Egészségfejlesztési segítő,Aranykalászos gazda,Lóápoló,Mezőgazdasági munkás,Lakástextil készítő,Asztalosipari szerelő..

Készségfejlesztő Szakiskola

Mézeskalács-készítő,Udvaros,Árufeltöltő,Szövött-tárgy-készítő,Kerámiatárgy készítő

...és akkor ennyi...

Most dőltem a kardomba...

Ez a jelenlegi előrevethető jövő...Még kapkodom a levegőt...mert fogalmazódnak bennem a kérdések..

Viszont..Jó lenne lobby tevékenység azon irányban,hogy ezen a pár szakmán kívül esetleg több lehetőségük is legyen autista gyermekeinknek,Speciális Szakiskolai keretek között..Szerintem képesek rá!

Szerintetek is???

Ja és még valami..Konkrétan mondom konkrétan,az autizmusra szabott szakképzést avagy szakképzési lehetőséget leírva hivatalosan nem találtam..Kerestem EMMI rendeletben,HID programban,az Országos Képzési Jegyzékben,Köznevelési Törvényben,Szakmai Irányelvekben..Szóval olyat sehol nem találtam,ahol le lenne írva,hogy egy autista tanuló hivatalosan milyen szakmákat tanulhat,hol nem kizáró tényező az autizmus..Szóval sehol nem találtam fekete-fehéren papírra vetve!!

Szomorú...Tudjátok miért???? Mert a gyermekeink nőnek,cseperednek,mi szülők,meg VAKON vagyunk..

Hová nézhetünk előre?????

Utóirat: Szóval ez a jövő nem csak ránk vár,hanem az autista gyereket nevelő családok,azon belül is a gyerekek minimum 60%-ra ORSZÁGOS SZINTEN!

ÉBRESZTŐ,éppen itt az ideje!!

Ez volt mára az Autizmus Live,köszönöm,hogy olvastatok!

dsc09236.JPG

süti beállítások módosítása