"A motoros készségek és a szenzoros feldolgozás..."
Az autizmussal élő gyermekek relatív jó motoros készségei mellett vannak, akiknek elmaradásuk van a finommotoros készségekben vagy a nagy-mozgások terén, illetve ügyetlenség, sutaság, sztereotip mozgások tapasztalhatóak. Autizmussal enyhén érintett gyermekeknek is problémájuk lehet a nagy-mozgásos készségek és/vagy a mozgásos tervezés terén. Gyakran merülhet fel probléma a motoros feladatok megoldásában, úgymint rajzolás vagy tárgyakkal való manipuláció. Ezek nehézséget okozhatnak a környezet információinak megismerésében és kezelésében, az alternatív kommunikációban.
A motoros sztereotípiákat mutató gyermekek elvesztenek számtalan tanulási
lehetőséget, ami gátja a fejlődésnek. A szenzoros feldolgozás zavarai, mint pl. túlzott érzékenység egyes ingerekre vagy alul működés, töredezett észlelés, viselkedésproblémák, sajátos hárítások, fokozott, szociális zavarokat okozó élménykeresések forrásai lehetnek."
(forrás: www.educatio.hu/pub_bin/.../diagnosztikai_kezikonyv_2fejezet.pdf )
Már sokszor írtam róla,hogy Zalán 5 éves koráig,semmilyen íróeszközzel sem volt jóban..
Ahol most tart,az az óvoda nagycsoportjának,és az iskolájának a Laborcnak,illetve a pedagógusainak az érdeme,na meg saját magáé is,hisz éjjel-nappal rajzol,és ír..most már saját Naplót is.
Azért ne feledjük,hogy a finommotoros fejlődésének hátterében,rengeteg mozgás-terápiás óra van..mert a motoros készségek fejlesztésében,elengedhetetlenül szükségesek,a mozgásos terápiák..Amíg kicsi volt és anyagilag megengedhettük,Ayres és Alapozó terápiára járt,amióta ezt nem tehetjük meg,a saját magunk által kifejlesztett IKaT "módszerrel" dolgozunk Zalánnal az ERDŐ-ben,heti két alkalommal..nyáron többször..
Hogy miért osztom meg??Hogy lássatok fejlődés létrát,mert sok magasan funkcionáló gyermek esetében,nem kell olyan nagyon kétségbe esni,legalább is ezen a területen,ugyanis én ahogy szülőként látom,egész jól fejleszthető.Persze ehhez kell a gyerek is.Vagyis a gyerek pozitív hozzáállása,és az évek alatt fejlődő idegrendszer.(idegrendszeri érés)No igen-igen,azt azért ne feledjük,hogy autista gyereket nevelünk,aki néha igencsak sündisznóként tud viselkedni.
Vágjunk is bele....
Zalán elsőben...
Itt még kizárólag vonal,és téglalap alapú rajzok készültek...(7 éves Zalán )
Majd egyszer csak a vonalakat képekre váltotta..
..és rajzolt egy krokodilt is..
Az írás valahogy így kezdődött,és elsőben és másodikban egyáltalán nem szeretett írni.
Íráskép 8,5 évesen..Alakul-alakul.. ( harmadik osztályban)
Akkor kezdte megszeretni a rajzolást úgy igazán..
Persze itthon nem jutottunk dűlőre..csak nyomtatott betűkkel írt a nyár végéig..(2016..)
..de csuda érdekes dolgokat rajzolt..
Tavaly nyáron a Nyugat-Cserhát egyik kerületvezető erdészének,illetve a feleségének köszönhetően,itthon is folyóírásra váltott..
..és egyre és egyre szebben rajzolt..
Most itt tart éppen RAJZBAN...
...és írásképben....
Szerintem nem rossz,tudva azt,hogy honnan kezdte..a fejlődést...
Szóval..no-para kedves mindenki..Itt van a bizonyíték...Tulajdonképpen 6 év alatt,érte el..azt amit jelen tud és mutat írásban és rajzban..
Egyet azonban semmi esetre se felejtsetek el...Nagyon de nagyon nagy munka van mögötte..Mind fejlesztésben-termi körülmények között,mind a szabad mozgásos erdei fejlesztések (IKaT) tekintetében..
Azt hiszem Zalán megérdemli,hogy megmutassam ezen a plénumon...
Szóval ne essetek kétségbe van remény,de meg kell dolgozni érte...
Ez volt mára az Autizmus Live..köszönöm,hogy olvastatok...