Erdőpedagógia..
2016. december 10. írta: Autizmus Live

Erdőpedagógia..

"Az erdő egy csodálatos tér: ha belépünk az erdőbe, minden irányból ingerek érnek.Megváltozik a hőmérséklet, levegő páratartalma, a fényviszonyok. Új, erős illatok terjengenek. Lépéseink közben érezzük a talaj változását. Különleges hangokat hallunk.Minden érzékszervünk aktiválódik: a látás, a hallás, a szaglás, a tapintás, az ízlelés, stb. A tüdőnk is megtelik csodálatos, oxigéndús erdei levegővel.Az emberi szervezet egy másállapotba kerül, befogadóvá válik. Befogadóvá az érzésekre, új ismeretekre, gondolatokra, a bennünket körülvevő valós világra." ( Szabó Lajos Erdőmérnök )

dsc05951.JPG

No igen...Sok mindenről írtam már a témával kapcsolatban,az erdő  és a kicsik kapcsolatáról,meg főleg,de őszinte leszek ez az a téma ami azt hiszem,hogy a fejlődés lépcsőjüket ismerve kimeríthetetlen..Méghozzá Szabó Lajos Erdőmérnök szavaiból kiindulva..azt próbálom majd elmagyarázni nektek,hogy miért nagyon fontos a (erdei) környezeti nevelésben az integráció. Fogyatékossággal élő gyerekeket nevelő szülőként az én aspektusomból,a helyzetünkre átkonvertálva,az erdőpedagógiát,inkább erdő-élmény-inger pedagógiának hívnám,és rettentő fontosnak tarom.Rettentő fontosnak tartom,igen,és nagyon szomorúan vettem tudomásul,miután több hétnyi kutatást folytattam az interneten,hogy ezt a kérdéskört nem igazán feszegette senki..Nem írt a pozitívumairól tanulmányt,esetleg dolgozott ki módszertant,sőt tulajdonképpen semmiféle szakanyagot,kiadványt,tanulmányt evvel kapcsolatban nem találtam Magyarországon..

Persze azért azt megjegyezném,hogy kis hazánkban az Erdészeti Erdei Iskolák illetve ezek "ősei" 1988 óta működnek..

dsc06091.JPG

Magyarul az évek számát tekintve 28 éves múltra tekintenek vissza,és sajnos voltak történelmükben válságos időszakok,amikor igen kevés gyermek vett részt a foglalkozásaikon,mert a szülők anyagilag nem tehették meg az "erdei iskoláztatást". A mi családi történetünkben Betti volt a nagy erdei iskolázó, a Bükk hegységi Rejtek-től kezdve a Visegrád-i Erdei Művelődési Házon át nagyon sok helyen járt,és miután ő is SNI-s,a lányom erdei élményeiből kiindulva ötletelek magamban,hogy úttörő módon lehetőséget kellene teremteni hivatalosan is Erdei Iskolai programba építve,speciálisan az érintett gyerekekre szabva,havonta egy-két alkalommal arra,hogy a fogyatékossággal élő gyerekek is szervezett formában látogathassák az Erdei Iskolákat,külön programot kidolgozva a számukra.( az esélyegyenlőség keretében lehessen erre lehetőség..)

Hogy miért írom mind ezt....

Tegnap este a lányommal beszélgetve,-aki tegnap a Parlamentben járt Zalán öccsével,az Országos Erdészeti Egyesület Ünnepi közgyűlésén,-Betti elmondta,hogy Zambó Péter az Egyesület elnöke,úgy fogalmazott beszédében,hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt kell fektetni a gyermekek környezeti nevelésére az Erdészeti Erdei Iskolákban,mert nagy szükség van az ERDŐ-re,és a gyerekeké a jövő,akik gondozni fogják az erdőt..

dsc04499_1.JPG

dsc04674_2.JPG

dsc04554_1.JPG

dsc04473_1.JPG

dsc05654_1.JPG

dsc05858.JPG

dsc05686.JPG

dsc04450_1.JPG

dsc05489_1.JPG

dsc05499_1.JPG

dsc05560.JPG

dsc05592_1.JPG

dsc06383_1.JPG

dsc06151_1.JPG

dsc04496_2.JPG

40.JPG

No igen...

Örök érvényű igazság,hogy a gyermekeké a jövő,és kicsi gyermekkorban kell elkezdeni az erdő szeretetére való nevelést,bemutatni a felelős erdőgondozást,megtanítani azt,hogy mekkora értéket képvisel az életünkben. Igen-igen! Ez így van! De miért is ne vehetnének részt mindebből a fogyatékossággal élő gyerekek is..?? Hivatalosan,program lehetőséget biztosítva a számukra,integrált segítő környezetben,akadálymentesen..

hiszen.........

"A társadalom boldogulásának alapja pedig a hit, a kölcsönös szeretet, a nagylelkűség, egymás tisztelete és megbecsülése.." ( idézet Szabó Lajos erdőmérnök tanulmányából)

Nem csak a társadalomé,hanem a fogyatékossággal élőké is,akiket mostanság oly sokszor elfelejtenek,méltatlanul..

Visszakanyarodva..az Erdőpedagógia és az Erdészeti Erdei Iskolák,nagyon jó lehetőség lehetne a sérült gyermekek számára..Duplán is..Nem csak speciális módon,az erdő szeretetére nevelve,hanem az erdő, - Zalán és Levente fejlődése a bizonyító tény,-ezernyi lehetőség a számukra,az egyéni állapot javításában,illetve a gyermekek fejlesztésében..

http://autizmuslive.blog.hu/2016/08/26/irany_ki_a_termeszetbe_ikat

(Az IKaT nem módszertan,csak a saját tapasztalataink hiteles leírása..)

Az erdő egy csodálatos TÉR..ahol az ember minden érzékszerve aktiválódik és és a lénye befogadóvá válik..(A kulcsmondat az integrációhoz..)

A sérült gyerekeké befogadóvá,erdőpedagógusaik és az erdei társadalom lénye elfogadóvá...ha ez egyszer így lesz akkor elmondhatjuk,hogy az ERDŐ az a hely,ahol MINDENKI jól érzi magát,korra,nemre,identitásra,fogyatékosságra tekintet nélkül..

Nekem az a CÉLOM,hogy úttörő módon bemutassam,hogy bizony a fiaim,Zalán és Levente példája,a Pilisi Parkerdő Zrt,a KEFAG,az Ipoly-Erdő Zrt,a Zalaerdő Zrt és az Országos Erdészeti Egyesület hozzáállása a fogyatékossággal élő gyermekeimhez PÉLDAÉRTÉKŰ..

Négy példát mutatnék be itt,a túráink közül,az integráció jegyében,kiemelném az INTEGRÁCIÓ szót,amikor nem csak a fiaim vettek részt a számunkra szerveződött lehetőség alkalmával...hanem mások is.. (ez az integrálás lényege!)

A Spartacus-ösvény (Pilisi Parkerdő Zrt ) Tónival a látássérült túrázóval..

http://autizmuslive.blog.hu/2016/10/29/zalan_naploja_a_spartacus_osveny_visegradi-hegyseg

A Hoffmann kunyhó (Pilisi Parkerdő Zrt),ahol civil vadászok is voltak..(ez a túra volt az igazi mély víz,és nagyon jól állták a sarat..)

http://autizmuslive.blog.hu/2016/09/18/hoffmann-kunyho_avagy_vadaszkaland_zalannal_es_leventevel

Visegrád - Madas László Erdészeti Erdei Iskola (Pilisi Parkerdő Zrt ),az Erdők Hete jegyében,ahol mi jelentkeztünk célirányosan a programra és csak Moór Györgyi az iskola vezetője tudta,hogy a fiúk autizmussal élnek.

http://autizmuslive.blog.hu/2016/10/09/erdok_hete_971

Firelife program ( NÉBIH) amikor Békési Péter Erdőmérnök karolta fel és vitte el Zalánt..Csendben megjegyzem Péter a lehető legjobb szocializáció-kommunikáció terápiát végzett,mindezt úgy,hogy erről szerintem nem is volt tudomása.

http://autizmuslive.blog.hu/2016/09/04/firelife

Példaértékű igen,és innen már csak egy lépés lenne,a szakmai munka az integrált erdei környezeti neveléshez.. (nagyon szívesen segítek..)

Nem nagy ráfordítás..Havonta egy-egy speciális nap az Erdészeti Erdei Iskolákban.Erdőgazdaságonként két-három akadálymentes tanösvény,esetleg ingyenes mezítlábas park,vizualizált-segítő vezetőfüzet.Illetve a turisztikailag frekventált nagy Erdőgazdaságok kiadásában,egy-egy akadálymentesített kiadvány,sok színes fotóval,rajzzal,könnyen érthető módon,a tájegységről részlet gazdagon,leírások kisebb túrákról,amik egy fogyatékossággal élő gyermek/felnőtt és családja számára könnyen bejárhatóak,térkép melléklettel.Negyedévenként szervezett túra,speciálisan,erdészeti vezetéssel..

Talán ez nem sok,és ha megvalósítható,sok-sok fogyatékossággal élő gyermeknek és felnőttnek segíthetnek az Erdőgazdaságok,a komfortosabb élet-lét tekintetében,és az Esélyegyenlőség jegyében.

Tegnap Zalán a Parlamentben járhatott..az OEE vendégeként...

legutobb_frissitve6.jpg

Remélem tovább folytatódik a haladó hagyomány,és általa,általunk,általuk,nagyon sok fogyatékossággal élő gyermeket nevelő családot sikerülhet kicsalogatni az erdőbe,a hegyekbe,a jó levegőre...a természetbe!

Mert: Mert az ERDŐ egy csodálatos TÉR....Ne tegyünk különbséget a látogatói között......

Ez volt mára az Autizmus Live..Köszönöm,hogy olvastatok.

süti beállítások módosítása