Ábrahámhegy
2018. június 25. írta: Autizmus Live

Avagy kalandok Balaton északi partján..vagyis,hogy nyaralj autista gyerekekkel, egy kicsit és egy közepesen érintett lurkóval..no meg két Egyetemistával..egy sajáttal és egy lassan ő is az lesz majd,családtaggal.

Első körben nagyon szépen szeretném megköszönni,a lehetőséget,azaz a felajánlást,hogy elmehettünk egy hétre Ábrahámhegyre.Illetve a Salföld Major béli órákat.,amit szintén ajándékba kaptunk egy nagyon kedves családtól,akiknek maximálisan megőrzöm anonimitását,ahogy azt kérték. Csak és kizárólag annyit írhatok le,hogy egy aspergeres fiúcskát nevelnek.

Ábrahámhegy..a lelkem Last minute nyaralása, mert ugye ez nem volt betervezve jó előre,igaz április vége óta volt adott a lehetőség,de ugye nálunk Levente a legkisebb aki újabban mindent felülír,így nem is nagyon bíztam benne,leszek őszinte,még május végén sem,hogy eljutunk a Balatonra.Persze a pénztárcánk a másik tényező,hisz a balatoni időtöltést aranyárban mérik.

Tulajdonképpen május utolsó két hetében az egész családdal együtt azt terveztük,hogy ha már nem terveztük,hogy hozzuk össze a Balatoni hetet,úgy,hogy minél több élmény férjen bele,minél olcsóbban a nagyoknak és a kicsiknek is.

Nem tagadom,sokat bújtam az internetet,olvastam a lehetőségeket,és végül úgy döntöttünk,hogy a Balaton-felvidéki Nemzeti Park látogatóközpontjai köré építem föl a programokat.

Bfnp link itt: https://www.bfnp.hu/

Miért is??

A Balaton-felvidék látogatóközpontjai,legalábbis az a három ahol jártunk,nagyon interaktív és egy autista gyerek számára is igen érdekes.Az vizuális élmény alapú élvezhetőségre, nagyon sokat ad a Nemzeti Park.Pont ezért volt ideális cél a számunkra. Anyagi értelemben meg azért,mert a fogyatékossággal élők és egy kísérőjük teljesen ingyen látogathatja a bemutatóhelyeket. Így mi egyetlen diák jeggyel látogatóközpontonként le is tudtuk a bejutást.

A katamaránnal történt hajózást ( balatoni menetrend szerinti) és a Festetics kastély meglátogatását a Szép kártya szabadidős zsebéből finanszíroztuk,hála még maradt Kismarosra is valamennyi a zsebben..Azért egy dologra itt és most felhívom mindenki figyelmét.Sem a balatoni hajókon,sem a keszthelyi Festetics kastélyban a törvény ide,törvény oda,nincs semmilyen kedvezmény a fogyatékossággal élőkre nézve.Nem is tudtam volna előre tervezni ezeket a programokat,ha a Szép kártyám szabadidőzsebében nem áll a rendelkezésemre forrás.Mondtam is magamban,hogy hú,még jó hogy kértem februárban,a cégemtől a cafeteriában,különben nem hajóztunk volna és a terepasztal is felejtős lett volna a számunkra.

Teljesen ingyenes program volt a Szépkilátás Balatongyörökön, a Badacsony hegy bebarangolása,illetve a Theodora forrás.

A strandbelépő Zalánnak és a két nagynak, sem volt annyira drága,hiszen 16:00 után mentek le a partra.

Amire költöttünk: Tihanyban a levendula szüret,és a diák belépők a három látogatóközpontban,no meg az egyszeri strand.Zalán kapott könyvet a Balaton-felvidékről,és pólót,mert az mindig kötelező.Levente meg hűtőmágneseket.Betti a zsáknyi levendulát.

Az étkezést igen puritán módon oldottuk meg, ez most tényleg csakis a pénztárcánkon múlt,sajnos. Hála a Coop hálózat boltjaiban egész olcsón meg lehet úszni a vásárlást. Körülbelül annyira mint itthon Budapesten.Illetve itthonról is vittünk sok sok mindent, olyan annyira nem romlós dolgokat,így legalább tényleg célzottan mentünk vásárolni. Mint pl pékárú, a hét közepén friss felvágott.Találtunk egy olcsó pizzériát,ettünk sok virslit..amolyan szendvicses nyaralást csaptunk. Nem árulok zsákba macskát,kétszer fért bele meleg főétel a pizzán kívül. Balatongyörökön találtunk egy csárdát ahol a napi menü ezer forint volt,és nagyon kiadós,három fogás. Csodálkoztunk is rajta nagyon.Ásványvízért feljártunk a Theodora forráshoz.A háztól 5 km-re volt.Garantáltan friss hideg minőség-ellenőrzött ásványvíz.

Muszáj volt behúzni a nadrágszíjat, hiszen a fizetésünkig van még két hét. Mondtam is sokszor,hogy sajnos most nem lehet semmi extra,még egy kicsike sem,úgy kell léteznünk egy hétig mint otthon a panelban,csak ez itt egy kertes ház,mellette ezernyi programlehetőség,de csak okosan, gyönyörű tó,a MAGYAR TENGER,csodaszép a táj..történelmi a borvidék..Itt no stressz,azt hagyjuk otthonra..hála nem a szomszéd panelt nézzük..hanem a zöldet,és ez már magában a lelkünk gyógyítója..mert arra vastagon ráfér.

Szóval mondhatnám minden happy, de.....azért még se.. Nem esett jól a fillérre feszített matematika,örültem volna egy piciny anyagi laufnak, és Leventének sem volt jó az összes napja. A hajózásnál Fonyódról Badacsonyba,bizony megmutatta,hogy a türelem nem mindig erőssége. A reakciók láttán, nem csalódtam a társadalom "jelesebbik" felében. Mondhatni, semmiben sem különbözik a Budapest-i összképtől. Most Szabolcs is benne volt a sűrűjében,nem is tetszett neki. Keszthelyen sem történt másképp. A repkedő gyereket nem szeretik,sem a Hintó múzeumban,sem az Amazon házban. Főleg ha a repkedő gyerek beleakad a zsinórkordonba akaratlanul,és annak visító hangjától oltárira megijed. Az Amazon házban már a kordontól fél méterre sípolt minden..ahonnan kb még egy méter a kiállítási tárgy, a kordonon belül. Jó persze én elhiszem,hogy ez egy Múzeum,de azért nekünk felnőtteknek sem volt annyira üdítő,hogy kordonon kívül is sípolt minden. Pedig a kiállítás élvezhető lenne egy autista gyerek számára is,csak éppen az éles sípolás elviselhetetlen. Egyáltalán nem autizmus-barát. Persze mondjuk az sem,hogy a teremőrök állandóan az ember mögött jártak harminc centire,mintha az ember a legótvarabb bűnöző fajtából volna. Mondjuk a külföldi látogatók után egyáltalán nem mentek..A magyarok után viszont annál többet. Mondtam is Leventének,ha lehet akkor csak angolul beszélj,hátha úgy lekopnak rólunk.Teszem hozzá a Pálmaház mellett se a magyarok szedték le a citromot,hanem a csehek..

No mindegy..Szumma szummárum nagyon jó egy hét volt..Bevallom nem simultam ki..Úgy terveztük,úgy készültünk,hogy laza simulós lesz a balatoni hét..Sajnos a gyér költségvetés és a hét fele Szabolcs nélkül nagyon átírta a pihenést. Egy mert nem pihentem,kettő  mert Levente miatt 0-24 volt a figyelőszolgálat.Ráadásul állandóan menni akart..Ami nem is baj,mert a túlsúlya miatt muszáj és muszáj mozgatni. Persze ennek az lett az egyenesági következménye,hogy jelen sokkal fáradtabb vagyok,mint a nyaralós hét előtt..Az elején egyáltalán nem pihentem,a közepétől meg Szabit hagytam pihenni..azért csak lehúz a kamionnal napi 14-16 órát,és az már nem valami jó jel,hogy bárhol képes ültében elaludni a fáradtságtól.Hihetetlenül fáradt..Az utóbbi egy évben, pontosan órára kiszámolva két évet dolgozott le..Teszem hozzá a fizetése,még az egy éves szintet sem érte el,visszaarányosítva..

Nem pihentem..Mert ilyen ez a POP szakma.Sokan kérdezték ugyan,de sajnos akkor sem..Szóval itt az autizmusban olyan nincsen,hogy én csak úgy kinyúlok kicsit pihenésképpen..Arra majd lesz időm a stiglic kertben. Ettől függetlenül egy kicsit és egy jobban autista gyerekkel is lehet tartalmasan nyaralni. Élvezhető,érdekes programokat csinálni a számukra..Ma már úgy tervezek előre,hogy élmény alapú legyen a nyaralás,a túra..Látványos,vizuális,és egyszerűen érthető, gondolva Leventére, mert akkor sok felesleges súrlódást kikerülök vele.Zalánnak mehet a bonyolultabb,kicsit feladatos, előrekészülős,belemélyedős, programformáció..Mondjuk nála sem szabad kihagyni az élményt, de nem ám...

Így nyaraltunk mi..Balaton..északi-part--Lélek last minute.....Ábrahámhegy.. ( Nagyon szépen KÖSZÖNJÜK!! a lehetőséget...)

akkor........Jöjjenek a fotók....

Tihany Levendula Látogatóközpont. BFNP program: https://www.bfnp.hu/hu/levendula-haz-latogatokozpont-tihany

A Belső tónál..

Levendula szüret..

Theodora forrás (Kékkút)

A levendula szürettel kapcsolatban: Respekt a fiaimnak ezerrel..Millió és millió méhecske a mezőn..azt hittem világgá szaladnak,és a mező mellől vagy annak túloldaláról nézzük majd a nagyokat.Ehhez képest a millió és millió méhecske között szedték a levendulát. Olyan belső gátat léptek át,hogy leesett az állam. Ha nem látom a saját szememmel,komolyan mondom el sem hiszem.

Hegyestű..BFNP program : https://www.bfnp.hu/hu/hegyestu-geologiai-bemutatohely-monoszlo

A panoráma ..

A Hegyestű tetején.

Salföld Major BFNP program: https://www.bfnp.hu/hu/salfoldi-major-salfold

Levente lovagol..Hálás köszönet a 13 éves segítőjének és a lényéből fakadó empátiának..

Szürkék..dsc_7822.JPGCsibe csoda

Mert egy kis játék mindenkinek kell..

Badacsony - Balaton - Katamarán -Végre Apjával..

Navigare necesse est..

A menetrend szerinti katamarán.

Távolodó fehér vitorlák..

Szakmai program nélkül nem maradhat a nyaralás.Tapolcán jártunk a helyi autizmus-specifikus szülősegítő egyesület összejövetelén,mentorszülőtársam Baráth-Szabó Szilvia meghívására,aminek örömmel tettünk eleget.Nagyon szépen köszönjük a meghívást! Ígérem megyünk még hozzátok rendszeres tapasztalatcserére.

Megmásztuk a Badacsonyt..33 C fok melegben..Nem tagadom jó kemény volt,de Badacsony hegyét kihagyni, nem szabad..

A Kisfaludy kilátó tetején..

A panoráma valami csoda..

A Ranodler kereszt..

Bujdosók lépcsője..

Bazaltoszlop..

..és a végeláthatatlan szőlőtőkék..

Zalán életében először fürdött a Balatonban..

Pénteken sajnos esőnapot kellett tartanunk..Keszthelyre mentünk..

Zalán és Szabi kacsát etettek..

Megnéztük a Festetics kastély terepasztalát..

Jártunk a Hintó és Kocsi Múzeumban is..

Így telt a hetünk a Balatonon..Velünk voltak az ebek is..Béla és Csipesz kutya..Nagyon élvezték a kerti életet..Naná,hogy kint aludtak..a teraszon..és jókat játszottak a kertben..

Sajnos szombaton haza kellett jönnünk..Engem és Szabit várt a munka,Zalánt a zalai tábor,Bettiéket az egyetemi vizsgák..

Jó volt..De jó ám..Így ahogy volt..Akkor is ha hulla fáradtan jöttünk haza,mert maradjunk annyiban,Levente és az autizmusa nagyon sokat kivett belőlünk..Új hely,új környezet,más ingerek,program halom,gátak átlépése..Nincs otthoni rutin..Sokszor volt nehéz..DE!! De muszáj...Muszáj,mert Levente rugalmatlan gondolkodásán finomítani kell..Ugyanis,aki mer az nyer..Ha lázad ellene,ha nem...

Ha már egy kicsit is lejjebb tudjuk húzni a balanszot, nekünk már megérte...Szerintem sikerült finomítani rajta kicsit..