Helyzetek..
2015. szeptember 07. írta: Autizmus Live

Helyzetek..

Egy cseppet vegyes érzelmekkel gondolkodom a modern kori népvándorlásról,ami mostanság az országunkat sújtja,és azt is tudom,hogy sem véleményem,sem semmilyen megnyilvánulásom nem lehet ez ügyben,de úgy gondolom,hogy azért azt elmesélhetem autista szemüvegen keresztül,hogy minket,hogy érint ez a  probléma,Zalán szemszögéből...

Mert nehogy azt higgyétek,hogy egy kilenc és fél éves autista gyerek,nem hozza haza ezt a problémát..Hazahozza,még pedig nagyon is valósan hozza haza,amit az iskolában hall,a nagyobbaktól és inkább negatív fényben megvilágítva..Itthon meg kérdez..

Kérdez és nekem válaszolnom kell..

Egyet szögezzünk le! Zalán IQ-ja 129,tehát egy pokoli értelmes okos gyerek..Mint az autista és aspergeres gyerekek nagy többsége...és ha ciki,ha nem,van véleménye a világról..

Amit bizony meg is fogalmaz...feketén-fehéren,face to face...

nyerges_2015_09_06_018.JPG

Az egész dolog avval kezdődött,hogy Apa a héten határszolgálatba indul,és Zalán sehogy sem akarja megérteni,hogy miért lesz ott olyan sokáig..és miért csak kevés időre jön haza,és miért megy vissza megint..Két hete ezen pörög,és sehogy sem tudja elfogadni a helyzetet..A hétvégi kérdés-özön,kérdés cunami után,ma reggel felhívtam egy pszichológus ismerősöm,aki egyéb iránt autista gyerekekkel foglalkozik nap mint nap,és a segítségét kértem..

Hallani nem volt jó amit hallottam,hogy honnan a görcsös ragaszkodás..Először is onnan,hogy az autizmusban a rugalmatlan gondolkodás ugye vezető probléma,és Zalánnak itthon a megszokott,a hat tagú család,plusz kutya..Azt persze elfogadja,hogy Apa néha éjszaka megy dolgozni,de akkor tudja azt,hogy reggel úgyis hazajön..

Már a nyáron is gond volt,hogy kétszer négy napot nem volt itthon,de azt az időszakot,ha nehezen is de túléltük..Igaz félóránként nézte a Siófoki web-kamerákat,illetve azokat amit Sopronban találtunk..Apáról ki kellett rakni egy képet a falra,és felírni mellé a dátumokat,és ahogy teltek a napok,Zalán pirossal áthúzta,és akkor tudta,hogy egy nappal közelebb van ahhoz,hogy hazajöjjön Apa..

Senkinek nem volt jó,rengeteget szorongott Szabolcs miatt,sőt tovább megyek,kétszer,éjszaka fel is kiabálta az egész családot,hogy biztos,hogy van valami baja Apának....

Hétfő van és már stresszel..előre...igaz már péntek óta meg a műsor..Úgyhogy most tényleg megelégeltem,és felhívtam a pszichológust...

Zalánnak van egy passzív emlék előélete..Azt azért ne feledjük el,hogy két éves volt amikor meghalt az édesapja,és a pszichológus elmondta,hogy akármilyen kicsike is volt,és élő emléke,nem biztos,hogy van,de a tudat alatt valahol bizonyos hiányérzet igen..A gond gyökere innen származik..Persze melyik gyereknek jó az,ha távolba megy a szülő,és egy autinak főleg rossz,mert még ráadásul rugalmatlanul is gondolkodik..

Szóval ma hazajöttünk,és elővettem a bátyja gépét,és leültettem...Hiszen csak vizuálisan segíthetek neki..

Megkérdeztem tőle,hogy tudja e mit jelent az a szó,hogy menekülni..Hála ez a szó a helyén volt..Azt a választ kaptam,hogy futni valami rossz elöl...

Megkérdeztem tőle,hogy tudja e mi az,hogy menekültnek lenni...ééssss kaptam az iskolában a nagyobbaktól hallott választ....Talán inkább nem ecsetelem...

El kezdtem neki mutatni és magyarázni....Először is elővettük a térképet,és megkértem,hogy mutassa meg hol van Afganisztán..Ezt tudja,mert még emlékszik a flotilla nyílt napjára..Azt is tudja,hogy Afganisztán háborús övezet,volt/van....hisz a katonák elmagyarázták neki..Majd megkértem arra,hogy keressük meg Szíriát.

syria_map_n.jpg

Majd megkérdeztem tőle,hogy tudja e mi az,hogy háború...Tudta..igaz Mátyás király korához kötötte,de tudta..úgy nagy vonalakban...Azt is tudta,hogy a háborúban nem csak a katonák halhatnak meg..hanem a gyerekek is..

Itt volt az a pont,amikor érezte,hogy ez nem valami jó dolog...

Kerestem egy képet Aleppo-ról..Egy olyan mostanit...

syria1.jpg

Megkérdeztem..Zalán szerinted,ha a képet nézed,most hol lakhatnak,játszhatnak az Aleppo-i gyerekek.???

Megdöbbent...Nem tudta...Tovább nyúztam...Te szívesen élnél itt??? Kaptam is mindjárt a sajátos auti választ,hogy anya,itt se vasút,se tv...se semmi..még egy újságos sincs...Nem jó...

Akkor mi lenne a megoldásod???

Önkéntelenül válaszolt..

Innen el kell menni...

Folytattam...Zalán,szerinted,miért jön Európába most annyi,annyi sok család Szíriából??

jött a válasz,hogy....Menekülnek a rossz dolgok elől...

Mondtam neki,hogy tudod Zalán,őket úgy hívják,hogy háborús menekültek..

Elgondolkodott..és mondta,azt amit nem vártam,hogy szombaton látta a Híradóban,hogy nagyon sokan vannak,és nagyon mérgesek,és nagyon éhesek,és most biztos azért van a Keleti pályaudvaron akkora kalamajka..

Szóval sokan vannak ugye??De ugye azt is tudod,hogy Magyarország egy igen kicsi ország,és annyi,annyi sok menekültet,nagyon nehezen tud tovább utaztatni..Ugye azt is tudod,hogy Magyarország az Európai Unió része..Ezt tudta,evvel nem is volt gond..

Tudod,most azok a menekültek,akik Szíriából jönnek,Magyarországon lépnek be a nagy és összefüggő Unió területére..és bizony ahhoz engedély kell,hogy Szerbiából hozzánk az országba bejöhessenek..és nem mindnek van igazolványa,vagy útlevele..( az okmányokat Zé ismeri,és tisztában van vele mire is valók..)

No és azt tudod e,hogy az országnak van határa...Tegnap például átintegettél Szlovákiába..Nyergesújfalun...

ÚÚÚÚÚ igen Anya,de az a határ a Duna,azt nem igen tudják átúszni a menekült gyerekek..

Igen-igen..de a déli határon nincs folyó..keresztben..a Szerb határon olyan nagy nincsen,és ott a Duna sem úgy folyik...Csak a nagy puszta van..

Gondolkodik..

ÁÁÁÁÁ akkor már értem,Azért van kerítés,hogy igazolvány nélkül,ne lehessen bejönni az országba,és azért van ott olyan sok rendőr,hogy attól a sok-sok embertől az igazolványát,vagy az útlevelét elkérje...akkor Apának is azért kell menni..hogy sok igazolványt elkérjen..

Majdnem...

Figyelj..az Európai Uniós határokat Schengeni övezetnek hívják...Azok azok az országok,amik nem uniós országokkal is határosak..Kerestem egy térképet róla..

schengen.jpg

Ezekbe az országokba nem lehet csak úgy bejönni,ha nincs igazolványa az embernek..De ez már politika Zalán,azt meg Apának és Anyának nem lehet...tudod a munkánk miatt..

Rám néz, elneveti magát,majd közli,hogy abban a Dani nagy spiller,majd beszélget a bátyjával a politikáról..De még nem most...

Lassan elkezd neki lecsattanni a a komplett egész..Ebben a tudatban hagyom..Persze nem érti,hogy mi az a kvóta rendszer,hogy miért nem mehet minden országba menekült..és azt sem érti,hogy miért nem indit vonatokat csak szakaszosan a Keleti..

Mert a Vonat az lényeges tényező..Nagyon is lényeges,mert szabályos,ütemes,kiszámítható..Van menetrend..és ha az borul,borul a gyerek is..De még mekkorát,főleg egy autista...Olyan érzés,mintha elvesztené a talajt a lába alól..Rugalmatlan gondolkodás,merev szabályok...Csak gondolj bele egy kicsit,mekkora káoszt okozhat a kiszámíthatatlanság,egy autista gyereknél...

Itt abbahagyjuk a beszélgetést..rajzolni megy...

Egyszer csak visszasomfordál..

Te Anya...a Béla kutya mit fog csinálni Apával?? Elveszett igazolványokat keresni??

belapat_4_nap_2015_07_21_006.JPG

Meghagytam ebben a tudatában...

Iszonyatosan tiszta a lelke..Nincs benne semmi rossz,én meg nem fogom elrontani..Nem kell tudjon minden igazságot még,az életről,a politikáról...a háborúról...Más aspektusból látja az életet,egész máshogy fogja fel,nem úgy ahogy Te vagy én..Nem dehogy..............

De nehogy irigyeld...persze a lelke tisztaságáért megteheted,de a szenzoros káoszért ne tedd..Pokoli kín lehet azt megélni,ami benne lakik...

Hidd el KEMÉNY!

Ez volt mára az Autizmus Live...

Mert egy autista gyerek is lehet kíváncsi,és nekünk szülőknek,speciálisan rájuk szabottan kell elmagyarázni a helyzeteket...

süti beállítások módosítása