Autumn time - Ősz idő.
2018. november 12. írta: Autizmus Live

Autumn time - Ősz idő.

Lassan egy hónapja írtam, röstellem, hisz ígértem, hogy sűrűbb leszek az írás terén idén ősszel, de sajnos rajtam kívülálló okok miatt, mindig csak csúsztam. Most is milliónyi téma van a fejemben, úgyhogy ha lenne egy szabad elvonulós hónapom, úgy magamban, biztos minden nap írnék vagy két bejegyzést..De az idő az, amiből mostanság alig alig jut a számomra, jobban mondva időm az van, csak azt nem tudom mostanában írásra váltani. Valami mindig közbejön, valami miatt mindig minden csúszik..Ez a valami az Autizmus, nem kertelek, ez van.. Jobban mondva Levente leginkább..meg a család összes dolga, ami megint és ismételten a nyakamban. 

levente.jpg

Leventével kapcsolatban mostanság nagyon nagy bajban vagyok, mert így az ősz derekára kiderült, szép csendben, hogy másfél-két év lemaradásban van az iskolás dolgokkal kapcsolatban, pusztán azért, mert az állami rendszer nem igazán van a toppon..Az ej ráérünk arra még szemlélet sajnos kezdi jóvátehetetlenül és behozhatatlanul megbosszulni önmagát. Hiába "kiabálok", hiába hívom fel erre mindenhol a figyelmet ,"a" jelenségre, legyen az az iskola, a KLIK, avagy az érdekvédelem, mindenhol csak a "sajnos ez van, nincs kellő számú szakember" választ kapom..Hiába szajkózom, hogy márpedig a gyereknek joga, Alkotmányos joga az egyenlő bánásmód, a tanuláshoz való jog és egyebek, mindenki csak széttárja a kezét, hogy mit akarok én, ez Magyarország, itt ennyire telik...az állami keretek között..

Ha azt akarom, hogy fejlődjön és előre jusson, nyúljak a zsebembe jó mélyen, és akkor van lehetőség mindenre..Mert a pénz, út a fejlődéhez..

Igen tudom..A pénz, az a dolog ami a magánszférát, a jó dolgokat megnyitja..Igen lenne lehetőség..Lenne Alapítványi iskola, avagy jó tanulócsoport, csak éppen nekünk a pénz hiányában nem áll a rendelkezésünkre. A pénz az amiből nekünk csak annyi van, hogy az élet felszínén, a periférián pislákoljunk. Csak a lakás-rezsit és az élelemre valót tudjuk a havi bevételeinkből kigazdálkodni. Az egyéb létfenntartó dolgok, nekünk már a luxus kategóriát jelentik. Sokan látjátok és a bőrötökön érzitek, hogy elszálltak az árak, egyre drágább az élet. 

A mi rétegünk, a kétkezi munkás kisemberek, leszakadtak és benne ragadtak az állóvízben..Lennének innovatív ötleteim, a jólétünket tekintve, de a kisembereket, mint amilyen én vagyok, nem nagyon hallgatják meg azok,akik segíteni tudnának az ötleteket készpénzre váltani. Pedig van benne profit, igaz az inkább az egyén fejlődését szolgálja. 

De nem kesergek tovább.. Nehéz az egész helyzet, mi meg jóvátehetetlenül csúszunk lentebb és lentebb..

Van az a jó mondás az az örök-érvényű, hogy MAGAD URAM,HA SZOLGÁD NINCSEN...

levente4.jpg

Immár másodszorra Leventével..ja és persze Zalánnal is, de ő már kezdi járni a maga útját, könnyebb dolgom van, igaz van amiben sokkal nehezebb..Őt a bürokrácia fogja kipontozni,ezt már most előre látom..Az a rugalmatlanság amivel a jelen oktatási rendszer viszonyul az autista gyerekekhez. Erdész szeretne lenni, minden álma. Szakma alkalmas, a tanulmányi eredménye megfelelő, önálló, talpraesett, minden olyan kondícióval rendelkezik, hogy nagyon jó, a szakmáért elhivatott szakember lehessen belőle, az erdészet területén. Szimbiózisban él az ERDŐ-vel..Szeme van az erdőhöz és LELKE is..Aki ismeri Őt,tudja..

zalan2.jpg

Sajnos most mégis azt kell mondjam,hogy a jelen bürokráciája, az oktatási rendszer merevsége, az SNI-s gyerekeket tekintve, fog neki megállj parancsolni és romba dönteni a jövőjét. A jelen rendszer nem akar integrálni, a gyakorlatban nem.. 

Persze elvek vannak szépek, meg leírt jogok..de a gyakorlat mást mutat..A jelen gyakorlata, nem az elvek valósága.Azért azt is hozzáteszem, hogy ez a jelen rendszer elvben sem szeret az SNI-s gyerekekért semmit sem tenni..

Túl nehéz a toll, amivel javítani lehetne a törvényeken, intézkedéseken, normaalkotáson és sorolhatnám..

Sajnos amíg ez marad a gyakorlat, addig Zalán számára nincs SE ESÉLYEGYENLŐSÉG,SE EGYENLŐ BÁNÁSMÓD!! Mert valljuk be, SNI és SNI között is óriási különbségeket generál az oktatási rendszer, és nem csak az oktatási rendszer hanem a hétköznapi bürokrácia.

Úgy döntöttem felveszem a kesztyűt, hogy a fiam szakma álma megvalósulhasson, amihez Zalán a szorgalmát ,és a rengeteg tanulást teszi hozzá folyamatosan. Remélem valamelyik Erdészeti Szakgimnázium Igazgatója, lesz annyira empatikus, és bevállalós, hogy felveszi a tanulói sorába. Pont azért, mert a szakmára alkalmas..

De nem csak Ő, hanem sok aspergeres és magasan funkcionáló autista gyermektársa, más szakmák terén.Tényleg jó lenne felismerni végre, hogy van bennük fantázia, van bennük muníció, és meg van minden de minden tulajdonság bennük ahhoz, hogy hasznos gazdaságépítői legyenek ennek az országnak. Jó lenne, ha leesne azoknak, akik tenni is tudnának valamit ezekért a gyerekekért. Mert akarni, mondani nem elég, tettekkel kell tenni ÉRTÜK!!

zalan1.jpg

Levente viszont nagyon nagy fejtörés a számunkra. Ő az a kategória, aki ugyan magasan funkcionál, de az autizmusa a gátja.. Pont így fogalmazva..Éppen ezért nem is szereti Őket a jelen oktatási rendszer, még szegregált körülmények között sem..Ő az a gyerek és az ugyanilyen kondíciókkal bíró gyermektársai, akikhez nincs mese specifikus szakember kell, olyan aki az autizmus minden zegét -zugát ismeri, és nem csak érintőlegesen tanult róla, a tanulmányai folyamán. SZAKEMBER akikből brutális hiány van. Szakember híján, viszont ezen gyerekek specifikus oktatásának színvonala, hogy is mondjam....a béka se.......e alatt van.

Mi sem jártunk másképp..

Levente két év lemaradásban van.. Se nagycsoportban az óvodában, se az EGYMI iskola első osztályában nem jutott az oktatására kellő idő..A körülötte lévő gyerekek, ezért vagy azért mindig fontosabbak voltak. Elindult nála egy visszafejlődési folyamat, amit megdöbbenve fedeztünk fel. Amikor szóvá tettük, mindenki csak hárított, csak tusolni akart, és erőből nekünk rohanni, hogy hűűűű ha..

Csendben megjegyzem, itt nincs hű ha, mert a gyereknek ugyanolyan joga az egyenlő bánásmód, mint a padtársának., asztaltársának..

Lehet hápogni és lehet fenyegetni, de még ebben a jelen rendszerben is léteznek alapvető jogok..Erre vastagon felhívom MINDENKI figyelmét..Nem mutogatni kell, hanem kijavítani a csorbát.. Úgy gondolom ez nem az én feladatom kell legyen, hanem az iskoláé.. Most duplán is..Ráadásul azt hiszem igazolható módon tény, hogy mi mindent de mindent megteszünk itthon Leventéért.

Ez most sem történt másképp..Október elején, nyilvánvaló módon kiderült,hogy nem kicsi a baj..Jó nagy pofon volt a számunkra,Szabolcsot nagyon megviselte.. A saját kezünkbe vettük Levente tanítását. A férjem azt mondta, hogy most jött el az a pont, hogy mi magunk fogjuk a saját eszközeinkkel megtanítani az írást, olvasást és a matematikát,no meg a környezetismeretet Leventének. Továbbá most jött el az a pont, hogy egyáltalán nem érdekli mi van az iskolában, mert szerinte az csak egy gyermek-megőrző. Tök jó és óriási köszönet érte, hogy van úszás meg lovasterápia (ezt mi fizetjük nagy részben), és háztartástan,meg kutyával asszisztált relaxációs óra, néptánc és speci tesi,de egy normál IQ övezetű autista gyerek ettől még nem fog megtanulni írni és olvasni, meg számolni.

Levente szakvéleményében meg az van leírva, hogy normál tanterv szerint,de autizmus specifikusan kell őt oktatni az oktatási rendszerben szegregált körülmények között, a megfelelő fejlesztéseket biztosítva a számára, plusz AAK..

Az októberi költségvetést átírva, némi visszaadandó családi kölcsönnel (nem kicsit fáj most novemberben..) be vásároltuk a Játékház c. magyar könyveket mind, az első és második osztály tekintetében, illetve matematika munkáltató tankönyveket, környezetismeret tankönyveket kiegészítve Povics Noémi ( Zalaerdő Zrt) által írt Erdei Iskolás könyvvel. Kapott itthonra is tolltartót, speciális színes és grafitceruzával, az alul-nyomatékolása miatt, betűsablont, mert azokkal játékos formában is lehet tanulni. Három hete elkezdtük vele a hétvégi itthoni iskolát. Szombaton és vasárnap is 120 perc időtartamot tanulunk vele, 4 x 30 perces blokkokra osztva. Sokkal többet kéne, jobban mondva jó lenne hétköznap is, de mire hazaérünk az iskolából délután, Leventével teljességgel lehetetlen tanulni, mert szenzorosan fáradt. (Ezt pont így értsd!! )

A 4 x 30 perc keretében a környezet óra, mindig a szabadban van,ehhez ragaszkodunk, és törekszünk arra, hogy valami tömeg-programra is vigyük, tágítva evvel rugalmatlanságának határain, illetve újratöltöttük a menjünk együtt vidáman bevásárolni projektet.

A környezet órát mindig úgy tervezzük, hogy szerves része legyen az IKaT, és rengeteg mozgás legyen benne. Az Őszi Szünetben voltunk a Pál-völgyi Barlangban..Gazdagodott is a csemete a Barlangmánia kiadvánnyal,ami egy nagyon jól megrajzolt ismertető füzet, hihetetlenül aranyos denevérekkel.. Élvezi a tanulást belőle..tényleg. Elmentünk a Fővárosi Állatkertbe, ahol én speciel 20 éve nem jártam..Sokat olvastunk Levivel, élőben látta a nagyvadakat..Kézzelfogható a szerzett tudás, szívesen beszél róla,azóta is..Jártunk a Skanzenben Szentendrén, ahol a népi hagyományokkal ismerkedtünk, pont olyanokkal, amilyenekkel egy 8 évesnek kell..Voltunk a Budakeszi Vadasparkban is, amit szintén nagyon élveztek a fiúk.

A Pál-túra

levente5.jpg

levente7.jpg

Fővárosi Állatkert

levente8.jpg

levente12.jpg

Szentendre Skanzen

levente13.jpg

levente14.jpg

levente15.jpg

levente16.jpg

levente18.jpg

levente19.jpg

levente20.jpg

Vadaspark

levente1.jpg

levente3.jpg

levente2.jpg

Tömegprogramok..például a Temofeszt..

levente21.jpg

levente22.jpg

levente23.jpg

A közismereti tantárgyakat, a Játékház tankönyvekből tanítjuk. A matematika is OFI-s tankönyv. Vissza az első osztályba opus, és emiatt nem kicsit vagyunk mérgesek, ugyanis jogosan tehetnénk fel mind a ketten azt a kérdést, hogy tavaly mi a jó istent csinált Levente az első osztályban?? Év végén dicsérő oklevelet is kapott..

Szóval jogosan vagyok mérges..Ugyanis..Elég rég óta nevelek SNI-s gyerekeket..Rég óta tolom ezt a hajót, mindegyik gyermekemnek tisztában vagyok a képességeivel, a terhelhetőségével., és a tudásával. Muszáj, mert én vagyok az a pont, aki mindig megtalálódik, HOGY ANYA SEGÍTS, és akkor anya megy és segít, együtt tanul, kikérdez..tételt ír, ppt-t szerkeszt, vizualizál, elsőtől a diplomáig..Nem fényezek, nem értékelek alul..A realitás talaján állok,és azt is tudom, hogy mi várható el. Ami elvárható, azért viszont segítek megtenni mindent..BÁRMI ÁRON.. A mostani célok..Bernadettnek a diploma, és nem baj ha görbül a jegy, csak meg legyen..Küzd érte foggal-körömmel..Zalánnak, az hogy Erdészeti Szakgimnáziumba mehessen, kiemelném,hogy nem a Fazekasba..oda még Danit sem engedtem..mehetett volna, fel is vették volna, de fontosabbnak tartottam,a tartalmas kamaszkort. Szóval Zalán.."csak" egy Szakgimnázium a cél,amire képes..Képes lenne másra is, de én és Szabolcs támogatjuk az álmai elérésében.. Szerintem az ERDÉSZ szakma nem lenne elérhetetlen a számára, csak ugye az a rohadt bürokrácia az, ami gáncsot akar vetni.. Levente esetében jelen az alapok megtanítása a cél, mint az írás, az jól értő olvasás és a matematika, az, hogy a korának megfelelő szintet elérjük..

Nem kergetek óriási álmokat,illúziókat,csak.....csak azt szeretném,hogy a gyerekeim boldoguljanak,megállják a helyüket az életben, a legjobb tudásuk szerint..Nem kivitelezhetetlen úton..

Mondhatnátok, hogy hű, szép tartalmas volt az októberetek és a november eleje..Csak hogy azt azért csendben megjegyezném,hogy erre az iskola mellett itthon tanítunk mutatványra, ingünk-gatyánk rámegy, még úgy is, hogy megpróbálom a programjainkat úgy felépíteni, hogy mindenből a lehető legolcsóbban jöjjünk ki.Kihasználjuk az összes kedvezményt amit lehet..Mondjuk másképp nem is menne..

Ráadásul nem is egy fronton harcolunk az oktatási rendszerrel.. 

Nem tagadom, kegyetlenül elfáradtunk..Szóval azért ez így ebben a formában, nekünk kis kétkezi melósoknak, póriasan fogalmazva, és minden fizikai segítséget nélkülözve, nagyon nehéz. Rekreációs lehetőségünk nincs..Nincs rá se forrásunk,se a gyerekek melletti segítségünk..Nagyon rég voltam olyan fáradtsági szinten, hogy egy végig húzott nap után, délután öt óra felé, csak öt percnyire lerogyva a székre, elaludtam ülve..Mostanában sokszor..

A vérnyomásom már meg sem merem mérni..Minek..úgyis tartósan 180.. tesz róla a rendszer, tesz róla az iskola..

Fogadó óra: XXI század Magyarország Deja vu.m van (tavalyi).. Alig lépek a tanterembe, szúrós nézés, ítélőszék..Keresztkérdés..

-Anyuka nem gondolkozott el azon, hogy Leventének GYÓGYSZERT kéne szednie???

-WTF?? Mire föl??

-Nyugtatót !!

- Nyugtatót????

- Nem, nem gondolkoztam el rajta, és nem is engedem, hogy tudatmódosító gyógyszert kapjon.. Ugyanis semmi nem indokolja!! Vagy igen????

- Pörög??

-Nem..

- Agresszív??

-Nem..

- Alvás gondjai is megszűntek..Akkor mire fel???

-Anyuka, sikít..Tegnap négyszer!!! is előfordult hogy sikított....

- Komolyan kérdezem ez az ok??

-Igen...

- Hát álljon már meg a menet, de én úgy gondolom, hogy a sikításnak oka van..Nem hinném, hogy gyógyszerrel orvosolható..Szerintem inkább viselkedésterápiával, pszichológus által..Van pszichológusa az iskolának,állandó ha jól tudom..Beszéljek vele, vagy beszélnek maguk?? Igen a sikításnak mindig oka van.. X felpörgeti, Y zrikálja, Z csúfolja.. Szóval ez a gyerek normál IQ övezetű,és valamennyire megérti..Gyökből utálja ha bökdösik, ha belemásznak az arcába, és szólok,másol,profi módon.. G sikít a másik osztályban folyamatosan.. sőt előttem dobálta ki az uzsonnát a második emeletről, a nagymama asszisztálásával..Tovább is van mondjam még??

Felejtsük már el azt a gyógyszert...Viselkedés terápia..rendben???? Van pszichológus, az iskolában helyben...boldogan fog foglalkozni Leventével,másnap reggel megbeszéltem vele...

Szóval ez most itt a szülői oldal volt.. Nem vagyok pszichiáter,se pszichológus, se gyógypedagógus, se tanító, se ápoló, se orvos..és még sorolhatnám...De mégis azoknak kell lennem, a nap huszonnégy órájában, mert ez a rendszer Tőlem követeli meg..

Ha nem vagyok toppon, ha nem teszek meg mindent, azonnal jelez és büntet...

De hogy odafigyeljen és gondoskodó módon valamennyire segítsen, azokon akiknek nem telik a magánellátásra, azt felejtsd el..Na ez nem az az ország...

Autumn Time - Ősz idő...

Most, ma itt tartunk...Megoldjuk "okosban", hogy előre gördüljenek a dolgok...MI Magunk..Az már más kérdés, hogy lassan de biztosan és hamarosan,minden téren rámegyünk... 

De nálunk akkor is a GYEREKEK a legfontosabbak...Ide oda SNI.....

Ez volt mára a Live, köszönöm, hogy olvastatok.. 

Vigyétek a szélbe a bejegyzést nyugodtan.......

levi_es_zalan.jpg