Csodabogár avagy MÉGSE??
2018. június 07. írta: Autizmus Live

Csodabogár avagy MÉGSE??

Ez most itt a hova jutottunk post,erre Mindenkinek felhívom a figyelmét.

Vajon mit csinál,hol tanul,mi a hobbija,hogyan telnek a napjai egy tizenkét éves, autizmus spektrum zavar diagnózissal élő kiskamasznak??

Előre leszögezem,hogy Zalán fiam mostanra,semmiben sem különbözik az ugyanennyi idős normál fejlődésű, neurotipikus gyerektársaitól. Vagyis dehogyis nem..Sokkal komolyabb. Határozott elképzelése van a jövőjéről.Talán így indítanám a bejegyzést,és nem fogom ecsetelni,hogy honnan indult valaha. (Aki olvas a kezdetektől tudja.)

12 éves és pont annyira ÖNÁLLÓ amennyire egy 12 évesnek kell.

dsc_7220.JPG

Hogyan telik Zalán egy napja.?? (Hétköznapok)

5:30-kor kel az iskolás hétköznapokban, elintézi szociális dolgait ( kéz,arc,fogmosás plusz egyebek), önállóan összeválogatja az aznapi ruháját,felöltözik.Beágyaz,majd átnézi utoljára az iskolatáskáját,hogy ne felejtsen itthon semmit,és bepakolja az uzsonnáját illetve az innivalóját.

6:05-kor útnak indul az iskolába. Mostanában általában már egyedül,teljesen. Illetve az egyik legjobb barátjával,"busztesójával" Mátéval mennek együtt egy hosszú darabon. Közben eldiskurálnak az élet nagy dolgairól,az F-1-ről, a közösségi közlekedésről,és ha egy kicsit késik a busz,Zalán mindig nyugtatja Mátét,hogy nem dől össze a világ attól még.

6:45-kor a buszról leszállva bemegy a közeli Pékségbe,vesz magának némi tízórai előttit,ahogy ő fogalmaz.

7:00-ra érkezik meg az iskolába,ahol az ügyeletben sokat olvas,vagy Péterrel beszélget aki 8.-os, de az érdeklődési körük azonos. Zalán idén a saját gondolataival fogja Pétert búcsúztatni, nagy plénum előtt az iskolai Ballagáson.

8:00 - 13:40 között tanul a Laborc Iskolában. (pont úgy mint a szomszéd Józsika itt a sarki oktatási intézményben) A tanulmányi eredménye JÓ átlagú, semmilyen tantárgyból sincs felmenése,még részmentése sem.

Ebéd után,vagy az előtt az iskolából hazajöhet,szintén egyedül.

14: 20 és 15:20 között ér haza,attól függ,hogy az iskolában ebédel e vagy itthon.

Ha itthon,akkor a Mikróban megmelegíti az ebédjét,megebédel, majd leviszi Csipesz kutyát sétálni. Körülbelül 3-5 km-t sétálnak.

dsc_1228.JPG

A kutya átmozgatás után,itthon Zalán tanul,a házi feladatokat készíti el.Sosem kell a feladatra figyelmeztetni.Ha gondja akad,segítséget kér,de ez sem jellemző mostanság. Sokszor este 18:00-ig tanul. Néha a sok leckemennyiség miatt,néha meg azért,mert előreolvas kicsit. Ez nála nagyon jól bevált,tanulási módszertan. Ha tét lecke van,azért ki szoktuk kérdezni Tőle.

ze_erdo1.jpg

Délután itthon ha nincs annyira leterhelve akkor általában olvas,írott,kézzel fogható könyveket.Esetleg rajzol avagy Naplót ír,vagy ha tavasztól őszig jobb az idő, még pluszban kerülünk egyet a Duna-parton,ahová Levente öccsét is visszük. (6-7 km)

ze_naplo.jpg

Este 18:00 körül megeteti Csipesz kutyát.

Körülbelül egy órát tölt a számítógép előtt, neki nem létkérdés a kütyük világa. A blogját szerkeszti, vagy a lexikális tudását gyarapítja. Nagy Wiki barát. Illetve az erdőről és az ahhoz kapcsolódó dolgokról olvas az internet előtt. Illetve zenét hallgat, mostanában. Zenei mindenevő, a klasszikustól a metálig minden jöhet címszóval.

Este 7-kor vacsorázik..Fél nyolckor fürdik és intézi a szociális dolgait, és a TV-ben megnézi a Honfoglalót. Szereti azt a kvízjátékot nagyon.Általában lefekvés előtt Levente esti rutinja után Anya vagy Apa perceket tartunk,amikor is összefoglalja a napját, elmondja annak kronológiáját, azt,hogy mi történt vele,illetve,hogy mit vár a következő naptól.

20:30 és 21:00 között Alszik el.

Így telik Zalánnak egy átlagos hétköznapja. Itthon Vele kapcsolatban már nem használunk vizuális megsegítést vagy napirendet. Nincs szüksége rá. Ha zűrösebb vagy fáradtabb akkor ő maga vezet határidőnaplót. Erre már két éve megtanítottam.

Néhányszor már előfordult,hogy egyedül kellett itthon maradnia. Önállóan ellátja magát ilyenkor, reggelit készít,önállóan melegíti az ebédet. Szokott meglepetést is okozni,hogy önállóan kitakarítja a lakást,avagy kimos a mosógéppel. A lakásra és a rendre nagyon ügyel. Ha a kutyáját leviszi,nyit,zár. Tudja,hogy senki idegent nem engedhet be. Ha valami problémája akad, használja a telefonját, kérdez,segítséget kér a család valamelyik tagjától,illetve engedélyt,hogy esetleg pluszban egy órát a számítógép előtt ülhessen. Néztem már vissza a keresési előzményeket,de semmi kivetnivalót nem találtam,nem él vissza a bizalmunkkal.

Hétvége.

Hétvégén általában egy kicsit később kel,kihasználja a lustálkodási lehetőséget. Bár sokszor vigyorgok rajta mert 06:30-kor kel akkor is és 07:00-kor már robog le Csipesz kutyával. Ha esik ha fúj.

ze_es_csip_1.jpg

A reggelijét maga készíti, kora délelőtt segít a takarításban, a saját szobáját porszívózza,rendben tartja.Port is töröl. Segít elmosogatni. Ha kell közértbe megy.

Mostanában ha minden optimális és péntek délután meg tudok főzni a családnak a hétvégére, akkor szombaton is és vasárnap is ki megyünk a természetbe.

Túrázunk a környező hegyekben.

dsc_7422.JPG

Ahol az Erdészeti ismereteit bővíti szorgalmasan.

dsc_6209_1.JPG

Mert az erdővel szó szerint szimbiózisban él.

dsc_6190.JPG

Erdésztechnikus szeretne lenni felnőtt korában,a Pilisi Parkerdőben. Tudatosan készül rá.

dsc_6894.JPG

Ha nem az erdőt járjuk akkor terepbringázik. (MTB)

zezzz.jpg

Télen szánkózik..

dsc_4313.JPG

Múzeumba jár.

dsc_3987.JPG

Vagy kerületi programokra.

dsc_6584.JPG

Az erdei vasutak nagyon nagy barátja.

dsc_5199.JPG

Illetve a barlangoké is.

dsc_4611.JPG

Három éve Naplót ír az Erdei Kalandjairól,gondolom egy páran már ismeritek,a blogját az Erdő Lélek blogot..

http://erdolelek.blog.hu/

és a Naplóját is,amivel kapcsolatban az a legnagyobb álma vágya,hogy egyszer könyv szülessen belőle.

dsc_4838.JPG

Nyáron táborozni jár,mint bármelyik neurotipikus gyerek.. (TATA - Nébih Tábor)

dsc_2628_1.JPG

Egyszóval teljesen úgy él,létezik,mint egy átlagos fejlődésű 12 éves gyerek. Mostanra semmivel sem kevesebb,semmivel sem másabb.

Nem tagadom, nagyon nagy utat járt be,sokan tettek hozzá,igaz próbáltak is elvenni belőle,de nem hagytuk.

Az állami fejlesztések mellett,csak magunk fejlesztettük az általunk kidolgozott IKaT által,sosem engedhettünk meg magunknak külön extra fejlesztést az Alapítványi Iskolai költségei,illetve Levente öccsének specifikus fejlesztési költségei miatt.

Amivé formálódott azt köszönhetjük a Kelta utcai Óvoda Pillangó Csoportjának óvónőjének Molnár Ildikónak,a Laborc Iskolának. Osztályfőnökének Kiss Bélának,Fejlesztőinek : Stelczámer Ágnesnek és Sztipanov Mariannak. Az óvoda utazó fejlesztőinek: Kárpáti Katalinnak és Subosits Valériának. Az iskolai asszisztensnek: Kocsis Edinának.(és még sokaknak)

Illetve MINDAZOKNAK akik az utóbbi években úgy fogadták el,ahogy van olyan Zalánosan.

A Pilisi Parkerdő Zrt, a Zalaerdő Zrt, az Egererdő Zrt munkatársainak. A túratársaknak: Puskás Antalnak és Toplak Józsefnek.

Illetve nagyon nagyon sok embernek akik segítik útján..A blog által és azon kívül is..Tényleg Köszönjük.. :)

Úgy gondolom,hogy Zalán példája igazolja,hogy segítő, inklúzív környezetben, sok sok törődést és szeretetet adva és kapva, maximálisan odafigyelve és támogatva, egy magasan funkcionáló,autizmus spektrum zavarral érintett gyereknek,minden esélye meg van a teljes életre,a társadalmi beilleszkedésre, az önálló ÉLETRE..

Igen..minden esélye..Mert ezt az esélyt meg kell adni nekik minden körülmények között,és ez az Ő esetükben a TÁRSADALOM A RENDSZER FELADATA...( Lenne..)

Nem gondolom,hogy Zalánnak és a hasonló kondíciókkal rendelkező autizmussal érintett gyermektársainak, a periférián, jövőtlenül kell a semmibe tekinteni.

Jó lenne ha az Állam és a RENDSZER végre észrevenné,hogy ezeknek a gyerekeknek, igenis van helyük ebben a TÁRSADALOMBAN!

Ugye jól gondolom????

dsc_7202.JPG

Ő itt Kiss Máté Zalán és semmivel sem kevesebb mint az átlagos 12 éves gyermektársai...

Azt hiszem ezt Mi,és Mindazok akik előre  segítik/segítették útján,vastagon BEBIZONYÍTOTTUK...

Ez volt mára a Live..Köszönöm,hogy elolvastátok a bejegyzésem..