Kiváltság a Kiváltás??
2017. május 15. írta: Autizmus Live

Kiváltság a Kiváltás??

A témába szombaton az Autisták Országos Szövetségének tisztújító közgyűlésén,nagyon rondán beletenyereltem,tulajdonképpen,annyit csak annyit kérdeztem,sérelmeztem,és tényként közöltem,hogy most már pont itt lenne az ideje,nem csak kiváltás ügyben,hanem életpálya,avagy jövőkép ügyben,az érintett gyermekeket nevelő szülőket tájékoztatni,arról,hogy mégiscsak mi várható a továbbiakban,van e már valami stabil előrevetítődés ami az ellátással kapcsolatban látható????

Kérdeztem,és a szék mellé ültem rögvest!

Megmagyarázom...

Szóval a KIVÁLTÁS egy most zajló igen nagy állami projekt,amiben a kormány a jelen tömegintézményekben lakó fogyatékossággal élő embereket,kisebb családiasabb ellátó-lakóközösségekbe költözteti,aminek a célja,az emberibb gondozókörnyezet kialakítása,illetve a fogyatékossággal élők integrációja a társadalomba.Magyarra fordítva,ez lenne a Támogatott Lakhatás.Egyébként Magyarországot,erre ENSZ Egyezmény kötelezi.Az idő intervallum,most ne fogd nagyon a fejed: 2011-2041 közötti időszak,de a Kormány határozat 2017-2036 közötti intervallumot ír elő..

Egy biztos a Kiváltási folyamat elkezdődött,sőt már vannak monitorozható modellpéldák is,mint például Bélapátfalva..

Egyébként:

Itt található a Kormány.hu oldalon elérhető koncepció:

http://www.kormany.hu/download/c/23/f0000/kiváltásról szóló koncepció.pdf

Illetve az FSZK oldalán ezek között is lehet bogarászni.

http://fszk.hu/kiadvany-tematerulet/intezmenyi-ferohely-kivaltas/

A kiváltás anyagi értelemben véve sem egy kicsi projekt,hiszen egy főre hat és félmillió forint jut,legalább is ezt hallottam a legutolsó hivatalos forrásból..Mondjuk régebben kilenc-millióról beszéltek..Igaz azt a MÉDIA egyik hírportálja harsogta.

Egyébként itt van egy 301 oldalas zárótanulmány is a témában..

http://www.tarki.hu/hu/news/2016/kitekint/20160408_fszk.pdf

No szóval,akkor most elmesélem mi történt az ominózus múlt szombaton..

Feltettem egy kérdést az életpályáról és a jövőképről,és választ kaptam a Férőhelyi Kiváltásról,-amiről tulajdonképpen még nem akartam-,de még milyet! Csendben megjegyzem,csendben kérdeztem,és nem érdemeltem annyi indulatot,oktalanul amit kaptam,ezért most joggal vagyok mérges.

(Tehát kiváltás témában sem vagyok felkészületlen,akár hiszitek,akár nem még a 301 oldalast is végig olvastam..és bár lehet nincs egyetemi végzettségem,-sajnos a szüleim nem tehették meg,hogy taníttassanak,nekem meg jelen nincs pénzem tanulni,-nem vagyok hülye,úgy ahogy egyesek megpróbálnak beállítani,hitelrontó módon..Köszönöm túlélem,de majd ebben a témában is jövök még,és lesz miről lerángatnom a leplet.).

Szóval..Kiváltság e a Kiváltás??

Mondhatni igen,mégpedig azoknak a fogyatékossággal élő embereknek,akik jelen intézményi körülmények között élnek..

És azoknak,akiket otthon szüleik gondoznak??

Nos azoknak nem..!! Olyannyira nem,hogy ez nem is róluk szól,nem az ő jövőjük....Hanem csak és kizárólag azoké,akik most,ma,intézményben élnek..

Miről is beszélünk?? Intézményi kiváltásról..Tehát onnan kiváltódik majd a fogyatékossággal élő ember,viszont otthonról nem,ahol a család gondozza,magyarul az otthon gondozott fogyatékossággal élő emberek,ugyanolyan jövőtlenek maradnak amilyenek most..Velük az égvilágon senki nem törődik,legalábbis ebben a projektben..

dsc08837.JPG

Szörnyű ezt hallani mi??? Tévedés azt gondolni,hogy,automatikusan repül majd a sült-galamb,és hamm...

Tehát otthon gondozod a gyermeked???? Gondolom eszed ágában sem lenne intézménybe adni..NEKEM SINCS!!! Én azért lobbyzom,hogy az otthon,a családban gondozást végre ismerjék el munkaviszonynak,és járjon érte bérminimum..Elismerés legyen ne segély..Ezt a kérdést is feltettem,hogy: Van e ez irányú lobby tevékenység az Érdekvédelmi Szervezetek részéről..?? Elvileg valamilyen minimális lobby van,de mivel evvel a drága Kormányunk nem igen törődik,szóval itt mi most nem rúgunk labdába. (ne káromkodj,sajnos tényleg így van..eszük ágában sincs erről érdemben tárgyalni bárkivel is!! ) Neveljél segélyen,dögölj éhen a fogyatékossággal élő gyerekeddel..JÓ VAN AZ ÚGY!!..

Ez a SORSOD viseld.....Majdnem mondtam valamit..

Otthon gondozod?? Na akkor téged ebből a projektből kifelejtettek...már abból,hogy támogatott lakhatás..Mert ugye Te azt hiszed,hogy mire idős leszel,és már mozdulni sem tudsz,addigra majd változnak annyit a folyamatok,hogy lesz helye..

Felvilágosítalak,NEM LESZ!!

HACSAK........

(nagy levegő,nem én mondtam,de hivatalos ember,vezető szájából hallottam,vagy harminc tanú előtt.és elvileg sugallni kéne csendben a szülők felé...ez így hangzott el..)

HACSAK..Amikor a csemetéd betölti a 16. életévét átlépve a lelked összes gátját,kínját,siralmát,sérelmét és,tiltakozását,elmész egy fogyatékossággal élőket gondozó otthonba/intézetbe és feliratod az intézményi VÁRÓLISTÁRA..

Vegyük Levente fiamat,akit ha a nővére nem vesz magához esetleg ha mi majd a paradicsomba üdvözülünk,akkor bizony nekem 2026 január 21.-én persze ha megérem,el kell mennem egy gondozóotthonba,és felíratni a várólistára,ha azt akarom,hogy majd támogatott lakhatásban éljen.Ha úgy ítélem meg Zalánról,hogy neki is ez a forma lenne a megfelelő,akkor miatta 2022 március 22.-e után kell mindezt megtennem..

Tudom,kegyetlen olvasni,és kegyetlen ezt így megélni,de jelen nincsen más lehetőség..

Szóval olyan nincsen,hogy ha majd odakerül,akkor ráér a dolog..Nem ér rá,sajnos nem..Azért,mert ha már várólistán van,csak akkor lép be az intézményből kiváltható fogyatékossággal élők körébe..Vagyis csak akkor van lehetősége rá.

(Egyébként most úgy állnak a folyamatok,hogy minden tömegintézményi férőhely ki lesz váltva 2036-ig.Legalábbis ez a jelenlegi hivatalos koncepció.)

FELHÍVOM MINDENKI FIGYELMÉT a VÁRÓLISTÁRA jelentkezéssel kapcsolatban,hogy ezt csak akkor teheti meg,ha a gyereke betöltötte a 16. életévét..Előbb nem lehet!!!

dsc00897.JPG

Most mit mondjak....????

Azt hogy nem hiszem el??? De sajnos azt kell mondjam igen..el kell hinnünk..

Kapcsolódva az előző bejegyzéshez itt a blogban,egy pár gondolat erejéig:...Se normális piacképes szakma,se biztos jövő és életpálya..Viszont nagyon sok gyermek érintett felnő,és majd akkor fog igazán csattani,hogy pokolira lassan haladnak a folyamatok..

Nem jó ez így,de jelen nincs más lehetőség..

Mindenesetre beletörődni nem szabad én úgy gondolom..Pont ezért,muszáj több irányban lépni..Legalább is muszáj lenne..

  • Lakhatás (azokért akik nincsenek a férőhelyi kiváltásban,mert otthon élnek..)
  • Tanulható piacképes szakmák (fogyatékosságra szabottan)
  • Államilag munkabérrel elismert otthoni gondozás
  • Oktatás (óvodától az egyetemig,átlátható kimenettel)
  • Egészségügyi ellátás (akadálymentes! )
  • Krízis ellátás (az autizmusban nincs)
  • Családsegítés
  • Szülő gondozás
  • Támogatott szállítás (iskola,munkahely, specifikusan kialakítva)
  • A bürokrácia csökkentése a fogyatékossággal élőkkel és családjaikkal szemben

és sorolhatnám......napestig...

Jó lenne elérni,egy kedves öreg érdekvédő társam szavaival élve,hogy NE mindig Mohamednek kelljen a hegyhez rohangálni..Járhasson alanyi jogon,gördülékenyen,és ne úgy,hogy mindig a bizonyítványt kelljen mindenhol magyarázni,igen sokszor megalázó helyzetbe kerülve.

Ugye sokkal jobb lenne....

Csakhogy EZ itthon,jelen nem jóléti állam...Sok fogyatékossággal élőt elfelejt..........

Ez volt mára az Autizmus Live...köszönöm,hogy olvastatok....

süti beállítások módosítása