"A motoros készségek és a szenzoros feldolgozás..."

Az autizmussal élő gyermekek relatív jó motoros készségei mellett vannak, akiknek elmaradásuk van a finommotoros készségekben vagy a nagy-mozgások terén, illetve ügyetlenség, sutaság, sztereotip mozgások tapasztalhatóak. Autizmussal enyhén érintett gyermekeknek is problémájuk lehet a nagy-mozgásos készségek és/vagy a mozgásos tervezés terén. Gyakran merülhet fel probléma a motoros feladatok megoldásában, úgymint rajzolás vagy tárgyakkal való manipuláció. Ezek nehézséget okozhatnak a környezet információinak megismerésében és kezelésében, az alternatív kommunikációban.
A motoros sztereotípiákat mutató gyermekek elvesztenek számtalan tanulási
lehetőséget, ami gátja a fejlődésnek. A szenzoros feldolgozás zavarai, mint pl. túlzott érzékenység egyes ingerekre vagy alul működés, töredezett észlelés, viselkedésproblémák, sajátos hárítások, fokozott, szociális zavarokat okozó élménykeresések forrásai lehetnek."

(forrás: www.educatio.hu/pub_bin/.../diagnosztikai_kezikonyv_2fejezet.pdf )

Már sokszor írtam róla,hogy Zalán 5 éves koráig,semmilyen íróeszközzel sem volt jóban..

Ahol most tart,az az óvoda nagycsoportjának,és az iskolájának a Laborcnak,illetve a pedagógusainak az érdeme,na meg saját magáé is,hisz éjjel-nappal rajzol,és ír..most már saját Naplót is.

Azért ne feledjük,hogy a finommotoros fejlődésének hátterében,rengeteg mozgás-terápiás óra van..mert a motoros készségek fejlesztésében,elengedhetetlenül szükségesek,a mozgásos terápiák..Amíg kicsi volt és anyagilag megengedhettük,Ayres és Alapozó terápiára járt,amióta ezt nem tehetjük meg,a saját magunk által kifejlesztett IKaT "módszerrel" dolgozunk Zalánnal az ERDŐ-ben,heti két alkalommal..nyáron többször..

Hogy miért osztom meg??Hogy lássatok fejlődés létrát,mert sok magasan funkcionáló gyermek esetében,nem kell olyan nagyon kétségbe esni,legalább is ezen a területen,ugyanis én ahogy szülőként látom,egész jól fejleszthető.Persze ehhez kell a gyerek is.Vagyis a gyerek pozitív hozzáállása,és az évek alatt fejlődő idegrendszer.(idegrendszeri érés)No igen-igen,azt azért ne feledjük,hogy autista gyereket nevelünk,aki néha igencsak sündisznóként tud viselkedni.

Vágjunk is bele....

Zalán elsőben...

napirend_zalan_002.JPG

Itt még kizárólag vonal,és téglalap alapú rajzok készültek...(7 éves Zalán )

Majd egyszer csak a vonalakat képekre váltotta..

ze_es_a_rajz_001.JPG

..és rajzolt egy krokodilt is..

Az írás valahogy így kezdődött,és elsőben és másodikban egyáltalán nem szeretett írni.

irask.jpg

Íráskép 8,5 évesen..Alakul-alakul.. ( harmadik osztályban)

Akkor kezdte megszeretni a rajzolást úgy igazán..

Persze itthon nem jutottunk dűlőre..csak nyomtatott betűkkel írt a nyár végéig..(2016..)

gyalog.jpg

6.JPG

..de csuda érdekes dolgokat rajzolt..

villamos_hatarozo_miskolc_2015_10.jpg

Tavaly nyáron a Nyugat-Cserhát egyik kerületvezető erdészének,illetve a feleségének köszönhetően,itthon is folyóírásra váltott..

50.JPG

..és egyre és egyre szebben rajzolt..

rajz_1.jpg

Most itt tart éppen RAJZBAN...

dsc08032_2.JPG

...és írásképben....

dsc08438_1.JPG

Szerintem nem rossz,tudva azt,hogy honnan kezdte..a fejlődést...

Szóval..no-para kedves mindenki..Itt van a bizonyíték...Tulajdonképpen 6 év alatt,érte el..azt amit jelen tud és mutat írásban és rajzban..

Egyet azonban semmi esetre se felejtsetek el...Nagyon de nagyon nagy munka van mögötte..Mind fejlesztésben-termi körülmények között,mind a szabad mozgásos erdei fejlesztések (IKaT) tekintetében..

dsc05951_1.JPG

Azt hiszem Zalán megérdemli,hogy megmutassam ezen a plénumon...

Szóval ne essetek kétségbe van remény,de meg kell dolgozni érte...

Ez volt mára az Autizmus Live..köszönöm,hogy olvastatok...