ACES project... ( Bedi and the Solidarity..)
2015. november 12. írta: Autizmus Live

ACES project... ( Bedi and the Solidarity..)

Húúú hát nem is tudom,hogy kezdjek,hozzá,mert a szívemben most egy óriási RESPEKT van,a lányom iskolája és az egész projekt tekintetében..

Tulajdonképpen amikor a lányom avval jött haza másfél hónapja,hogy lesz majd az ősszel egy cserediákunk,akkor egy rendben Betti kiszúrással elintéztem az egészet..Nem nagyon volt időm,átbeszélni a dolgokat vele,és valahogy bele sem gondoltam az egészbe,mert valami mindig közbejött,ami sokkal jobban foglalkoztatott..

Két hete csattant le az egész,hogy te Úr Isten,meg,hogy Bedi ezt te jól átgondoltad?Atya ég,nem lesz probléma,hogy két autista öcséd van? Hogy fogja ezt a cserediákunk tolerálni??Majd az is kiderült,hogy egymagamnak kell levezényelni a napokat,mert a párom a Magyar-Szerb határszakaszt erősíti Béla kutyával egy jó pár napig..,A hajam a festék alatt,nem tagadom rendesen őszült,hogy négy gyerekestől,cserediákostól,munka mellett,hogy a jó égben fogom megoldani ezt az egészet?Nagyon féltem a szituációtól,hiszen két autista meg egy aspergeres gyerek mellé,három napra kapok,egy teljesen fehér folt diákot...és a lányom segítségét is nélkülözni kell,pont azokon a napokon,amikor a párom déli határon van.

Szóval volt itt minden,a pillanatnyi figyelemkontroll hiányom miatt ellopták az összes pénzünk,Bedi szalagavatója,Levente folyó fogászati problémái és kezelése,Tóni záróbulija,ahol Zalán a túra egyik fő résztvevője volt,Dani nem túl jó mentális passza (overload hegyek),ami sokszor nehéz pillanatokat okozott itthon,és persze az eltelt két hetet végig mentoráltam,mert minden napra volt valaki aki bejelentkezett,némi segítő szóért..A végén már azt mondtam,hogy úgysem tudok mindent követni,akkor inkább csak ússzak az árral,jó lesz az úgy....

Közben kiderült,hogy egy 18 éves fiút fogunk fogadni,Stefánt Bulgáriából..Angolul beszél,viszont mi nem annyira,így próbáltam Daniba lelket verni,hogy legalább három napra legyen itthoni készenlétben,a tolmácsolás miatt,neki anyanyelvi szintű az angolja,míg az enyém csak alap,és az is inkább passzív tudás..

Ez volt a projekt előélete..Bedi elég laza leány,jól kezeli maga körül a történéseket,én meg elég laza szülő vagyok,és hála nem is nagyon él vissza a liberális nevelési elveimmel..éppen ezért,nyitott szívvel és nagyon nagy szeretettel fogadtuk Stefánt..

Stefán Bulgáriából egy Várna-i művészeti Középiskolából érkezett,ahol grafikát és festészetet tanul.Obzorban a Fekete-tenger partján lakik..Egy végtelenül szerény,tisztelettudó,de nagyon nyitott,és a végletekig empatikus srácot ismertem/ünk meg a személyében.Egy percet sem volt gond a számára a két autista öcsi,maximálisan jól tolerálta,Levi kedd esti szenzoros kiborulását is..Sőt azt is tudta,hogy az overload az autizmus velejárója..Zalánnal meg nagyon összebarátkoztak,tanítgatta Zé-t angolul.Rengeteget beszélgettünk vele a három estén,a legtermészetesebb volt neki,hogy Marci kutyát sétálni viszik,Bedivel,nagyon érdekelte Szabi munkája,szerintem Bulgáriában a kutyás zsaruknak nagyon nagy misztériumuk lehet..Szóval le a kalappal,előtte,jól bírta nálunk a strapát.. :) Stramm srác,az egyszer biztos..

dsc08063.JPG

Őszinte leszek,tegnap estig,a záró programig,ahová a fogadó szülők is hivatalosak voltak,semmit nem tudtam a projektről..Odamentem,vittem a fotómasinám,ahogy szoktam mindenhová,engedélyt kértem a fotózásra,lekucorogtam az utolsó előtti sorba,és figyeltem..

és akkor elkezdődött egy kisfilm..

dsc08044.JPG

Egy kisfilm a három napról,a programoktól,a projektről...Láttam képeket,a csapatjátékokról az első napról,a második napi logó és poszter tervezésről,és akkor hirtelen felkaptam a fejem..Szolidaritás...Néztem a képeket és a poszterek készültét,és peregtek a fotók,én meg csak ámultam,mert a Jelky András Iparművészeti Szakközépiskola ACES projektjében a szolidaritás,a fogyatékossággal élő emberek elfogadásáról szólt,az érzékenyítésről,a megismerésről,az empátiáról..a toleranciáról..

dsc08045.JPG

Peregtek tovább a képek,a szerdai nap,és leesett az állam..A gyerekek nem csak terveztek és megalkottak,hanem a terepen is jártak..Százhalombattán egy szociális foglalkoztatóban töltöttek el fél napot,fogyatékossággal élő emberek között..Down-osokkal,Autistákkal,Értelmi fogyatékos emberekkel,akikkel együtt,kreáltak,kosarat fontak,játszottak,előítéletek nélkül,felhőtlenül..úgy ahogy azt mindenkinek kéne,Őket elfogadva feltételek nélkül..

dsc08046.JPG

Ugye ez a kép szavak nélkül is magáért beszél??

Gyerekek,akik magukénak tudják tanáraikkal együtt a szolidaritást,az empátiát,és a törődést.....

Csak sodródtam az árral,a kisfilmet nézve..és nagyon mélyen elgondolkoztam,mert igazán megérintett..Megérintett a gyerekek hozzáállása,a tanárok útmutatása,amit a cél elérése érdekében tesznek.

Bediék csapata,Aliz,Bedi és a Bolgár diákok a logó tervezést nyerték meg..A logót Stefán a mi cserediákunk tervezte: Solidarity-Infinity- Forever címmel..

dsc08066.JPG

A logót pólóra is nyomták.. Szenzációs,hogy milyen logót talált ki ez a bolgár srác..

dsc08068.JPG

A záró este végén,egy kis álló fogadást rendeztek nekünk fogadó szülőknek a tanárok,kapva kaptam az alkalmon és meginterjúvoltam Lucza Zsigmond tanár urat (a projekt egyik vezetője a Jelkyben),hogy meséljen nekem egy kicsit az ACES-ről..

dsc08039.JPG

A tanár úrról bővebben: http://ateliers.hu/hu/lucza-zsigmond

Meginterjúvoltam,és kaptam némi információt...

Az ACES projekt..

"Gyerünk Zágrábba, Prágába, Pristinába….Vegyél részt egy aces projektben és csatlakozz egy nemzeteken átívelő iskolai hálózathoz!
aces – Academy of Central European Schools

Az aces az egyik legnagyobb Közép- és Dél-Európában működő iskolai hálózat. A pályázat diákok és tanárok számára nyújt lehetőséget arra, hogy találkozzanak más országbeli társaikkal, kollégáikkal, megosszák tapasztalataikat, új, innovatív oktatási módszereket ismerjenek meg, barátságokat kössenek. A magyar iskoláknak is lehetőségük van bekapcsolódni ebbe a hálózatba egy vagy két partnerükkel közös nemzetközi projekt keretében.

A 2015-ös felhívás témája: Szolidaritás

Minden ember egyenlő, de a lehetőségeik különbözőek. Vannak, akiknek ilyen vagy olyan okokból kevesebb kiváltság jut. Az aces olyan társadalmat szeretne, melyben az emberek nem csak magukra vagy közeli ismerőseikre, hanem egymásra is figyelnek, ahol az emberek felelősséget éreznek mindenki jólétéért. Ennek a szellemében olyanokkal együtt hallatják hangjukat, akiket kevésbé hallgatnak meg mások. Az aces 2015-ös pályázati felhívásának témája a szolidaritás, mint a társadalmi kohézió egyik legfontosabb eleme: “Embracing solidarity: We care, dare and share!”

A projektről bővebben,és a szöveg forrása:

http://www.tka.hu/palyazatok/125/aces

(Tempus Közalapítvány)

Az ACES projekt hivatalos oldala..

http://www.aces.or.at/

és az iskolák akik 2015.november 9-12 között részt vettek Budapesten..

Gymnázium, Ul.1.Mája 905, Púchov
Púchov, Slovak Republic

Nacionalna Gimnazia Za Humanitarni Nauki I Izkustva Konstantin Preslavski
Varna, Bulgaria

Jelky András Iparművészeti Szakközépiskola
Budapest, Hungary

Az ACES projektről tudni kell,hogy egy kis költségvetésű,de annál tartalmasabb program,1600 Euro támogatást kapnak a programokra és gondolom az utazásra az iskolák..A diákokat fogadó családoknál szállásolják el..és a fogadó iskola szervezi és bonyolítja le a projektet.A diákok étkeztetéséről a fogadó iskolák gondoskodnak,illetve a család..esténként.

Szülőként nagyon örülök,hogy a lányom részt vehetett az ACES-ben,bár Bedinek nem kell tanítani és megmutatni az elfogadást,és a szolidaritást,a testvérei miatt,igaz pont ezért volt igazi motor a Jelky diákjai között a projekt során,hisz más diákokkal tud beszélgetni arról,hogy mit jelent a fogyatékossággal élő emberekkel kapcsolatos maximális tolerancia.

No igen,én azért egy kicsit másképp látom ezt az egész kérdést,mint átlagember társaim,hisz itt a blogban a társadalom érzékenyítése a célom,az utam,de akkor is azt mondom,mindettől függetlenül,hogy jó lenne,ha minél több magyar iskola jelentkezne az ACES pályázataira.Ez egy nagyon jó projekt,egy nagyon hasznos dolog,mert igenis gyermek/fiatal korban kell megtanítani azt,hogy hogyan kell bánnia a társadalomnak az elesettjeivel..

Azt hiszem Ők tanultak valamit,és remélem,hogy egész életükben magukénak fogják vallani az ez irányú gondolkodást..

dsc08071.JPG

Szóval BRAVÓ csajok..RESPEKT a 12.E lányainak Bedinek és Aliznak..Tudjátok: Solidarity-Infinity-Forever..

dsc08037.JPG

Ez volt mára az Autizmus Live és az ACES..

Respekt és nagy köszönet a szervező tanároknak,a Jelkyben... (Zala-Szabó Diana, Lucza Zsigmond, Baginé Kaszala Enikő, Weinwurmné Tóth Katalin projektszervező tanároknak)

süti beállítások módosítása